Svenglish: VeckaX - Skorna av eller på?

 
Skokulturen är annorlunda i Sverige jämfört med England. I Sverige är det norm att ALLTID ta av sig skorna när man kommer hem till någon. Men jag blev förvånad över att det var skorna av som gällde även på barnavdelningen på Malmös Stadsbibliotek.
 
 
För några veckor sen var jag på fest i Smålandskogarna där många var fulla på hembränd sprit, men det imponerande var att varenda snubbe och snubba tog på och av skorna varje gång de varit ute och rökt eller tagit luft. Det skulle aldrig hända i England där det är vanligt att man stegar in i någons hem med skorna på. (Om man inte klivit i bajs eller lera förstås.)
 
 
Den här bilden är från en födelsedagsfest i England. Jag var den enda som tog av mig skorna. De såg ganska ensamma ut där de stod i hallen för ...
 
 
I England finns det knappt något hallutrymme. Det är ovanligt med hatthylla, klädhängare och skoställ som är normen i Sverige hur litet man än bor.
 
En kille jag bodde hos försökte i alla fall vara kreativ på sitt kontor, men det var bara två av ungefär tio personer på arbetsplatsen den dagen som tog av skorna. (Jag var inte en av dem. För dagen kände jag mig engelsk och behöll kängorna på.)
 
FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE
 
P.S. Den här veckan har jag lov från Svenglish och ska medverka på bokmässan i Göteborg! Mer info här. D.S. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lollo

Jag vet att jag generaliserar, men medan man nästan ALLTID tar av skorna i Sverige är det mer accepterat att INTE göra det i England, även om de flesta tar av skorna i sitt eget hem och sätter på sig innetofflor :=)

2012-09-26 @ 19:22:14
URL: http://livinglollo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0