Svenglish: Vecka17 - Vattenkokaren och brödrosten förvisade till skåpet

 

’Jag orkar inte ta fram vattenkokaren,’ sa min värd när jag anlände i söndags kväll. Hon erbjöd mig en kopp te, men kokade upp vattnet i en gryta istället för att använda vattenkokaren. Det skulle vara otänkbart i England där varje hem har en ”kettle” på hedersplats i köket. Mina föräldrar förvarar vattenkokaren i källaren och tycker att det är jobbigt att ta fram den när jag kommer på besök. En del svenskar jag känner äger inte ens en vattenkokare. (Men de har troligen tre olika slags kaffemanicker.)

 

Till lunch en dag, när min värd jobbade, åt jag rostat bröd, men jag var tvungen att leta i skåpet efter brödrosten som även den är en självklarhet i engelska hem. ”Tea and toast” är inte så populärt i Sverige. Kaffe och mackor är vad folk äter istälet.

 

 

När en engelsk kompis hälsade på för ett tag sen tyckte han att det var otroligt att det inte fanns en brödrost i min brorsas lägenhet. Han använde våffeljärnet istället!

 

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE


Kommentarer
Postat av: nilla

Tycker det var mycket kreativt. Hur blev resultatet? Ser gott ut och mackorna fick ju fint mönster.

2012-09-01 @ 19:57:44
Postat av: lollo

jag smakade inte men mr sky var nöjd och glad. typiskt en engelsman att inte kunna leva utan toast i tre dagar.

2012-09-03 @ 11:03:20
URL: http://livinglollo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0