Svenglish: Vecka 25 - En Vegetarians Mardröm

 

Jag hade fruktat den här veckan i flera veckor. Som en del av Svenglish skuggar jag mina värdar på deras jobb om det är möjligt. Min nuvarande värd styckar grisar och gör färs på kor om dagarna. Som tur var behövde jag bara titta på, men det var tillräckligt äckligt för en vegetarian.

 

I England finns det fortfarande kvar traditonella slaktare där man kan handla närproducerat kött. Sveriges motsvarighet är manuella charker i matbutiker, men även de är på väg att försvinna eftersom folk köper mer färdigförpackat.

 

Butiken där min kompis jobbar ligger i ett samhälle nära min hemstad där dialekten är hemsk. En del av kunderna lät riktigt otrevliga även om de inte menade det, och sa ”dö” (uttalas som ö:et i dörr) istället för du. ”Dö, ja to ja sa ha en schinkebit te å koka” (Du, jag tror jag ska ha en skinkbit till att koka).

 

I slutet av dagen hjälpte jag till med att diska, sköljde av likdelarna från brickorna och hällde blodigt vatten i vasken. Och min mage vände sig utochin när jag blev visad oxtungan. Min kompis trodde att jag skulle vänja mig, men jag tackade nej till hennes erbjudande att vara med en till dag på jobbet ... För mig känns det lika jobbigt att äta ko och gris och lamm som att äta hund och katt eller andra husdjur, och det är därför jag har svårt att hantera kött överhuvudtaget.

 

Jag är ganska övertygad om att jag kommer förbli vegetarian i resten av mitt liv. Det är bättre för djuren, miljön och för hälsan. Jag var glad över att hitta några vegetariska och veganska produkter såsom havreglass och soyakorv i butiken, men i allmänhet tycker jag att det finns mer och bättre vegoalternativ i engelska affärer och där är produkterna bättre märkta: du behöver inte lusläsa innehållsförteckningar, det räcker med att titta efter texten ”suitable for vegetarians”.

 

BRA ANLEDNINGAR ATT BLI VEGETARIAN

 

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE


Kommentarer
Postat av: Sara Starkström

Hahaha! Stackars Loi!

2012-11-05 @ 12:47:53
URL: http://finest.se/gamegirl
Postat av: Daniel

Jag är avundsjuk! Oxtunga låter smaskigt!

2012-11-05 @ 17:43:33
URL: http://stevemckagan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0