Svenglish: Vecka11 - On the Road



Många av de personer jag har bott hos hittils har skrivit i olika former, så den här veckan får jag en uppfriskande omväxling eftersom jag hänger med en försäljare. För att kunna följa med till ett jobbmöte var jag också tvungen att klä upp mig som en affärskvinna: jag bytte mina kängor och skinnjacka mot platta skor och nätt kofta. Jag kände mig nervös och bortkommen, men jag älskade bilresan till mötet.

 

När jag satt i bilen försökte jag tänka på skillnaderna mellan engelska och svenska vägar och bilkörning. Den enda självklara skillnaden är att engelsmännen kör på vänster sida vilket jag är van vid eftersom jag cyklade överallt i mitt ”gamla liv”. Det är bara lite förvirrande i rondeller ... Jag har körkort, men när folk frågar om jag kör bil svarar jag oftast nej. Att köra bil i en småstad (Daniel jag lyckades undvika särskrivning!) i Sverige är annorlunda mot att ge sig ut på motorvägen på ”fel sida” i England. En annan skillnad är trafikstockning, det verkar värre i England, men är inte så konstigt eftersom det bor 62 miljoner människor i Storbritannien jämfört med 9 miljoner i Sverige ...

 

Min värd är en bra säker chafför och jag tycker att de flesta engelsmän och kvinnor är lika artiga i trafiken som de är i affärer. Det enda som oroar mig är att rattfylleri är vanligare i England än i Sverige. Promillegränsen i Storbritannien är 0,8 jämfört med 0,2 i Sverige ...

 

P.S. bilderna på mig som businesswoman blev inte så bra ... ett bevis på att det inte är min grej! Men en halv bild kan ni hålla till godo med ... D.S.

 

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0