Svenglish: Vecka2 - Har Du Djur?



Enligt The Xenophobes guide to the English så är folk i england mer tokiga i sina husdjur än någon annan nation. Jag vet inte om det stämmer – mina svenska kompsiar som har husdjur är också väldigt förtjusta i dem, och det är inget som stör mig; det är ganska gulligt när folk pratar med och om sina husdjur som om de var familjemedlemmar.

 

Vad som stör mig däremeot är att själv bli kallad för ”husdjur” (engelskans ”pet”) som ett kärvänligt substitut för ”sötnos” eller ”älskling”. (Svenskar brukar ju bara använda ord som ”sötnos” och ”älskling” om man verkligen gillar någon och menar det med hela hjärtat.) Första gången som någon sa ”Alright, pet” eller ”See you, pet” till mig blev jag ganska upprörd – jag är minsann ingens hund! Jag trodde att det var ett skämt.

 

Än så länge har inga av mina svengelska värdar kallat mig ”pet”, och eftersom jag är allergisk mot katter och håriga hundar försöker jag undvika att bo hos folk som har djur, trodde jag i alla fall ...

 

Det är fjärde dagen och min nuvarande värd hade inte ens nämnt några djur tills idag. Jag hade övertygat mig själv om att terrariumen i vardagsrummet och sovrummet var tomma eftersom jag inte sett något röra på sig, men visar sig att jag sover under samma tak som två ormar och fyra spindlar!

 

MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE


Kommentarer
Postat av: Muss

Vi får verkligen hoppas att de ligger i sina burar.

Sköt om dig min lilla pussie cat.

2012-03-08 @ 20:49:46
Postat av: Sara Starkström

Cool! Blogga mer!

2012-03-13 @ 19:02:04
Postat av: lollo

jag vill blogga mer men hinner inte alltid och en del jag bor hos har ej internet hemma, men den som vantar pa nat gott ...

2012-03-14 @ 17:19:21
URL: http://swenglish2012.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0