Svenglish: VeckaX - God Save the Queen




Tacka drottningen för en extra ledig dag. Queen Elizabeth har varit drottning i England (Storbritannien) i 60 år och hon firade diamantjubileum i helgen som just gick. För de flesta betydde det bara en extra helgdag, en ursäkt att göra något galet eller dricka för mycket bubbel på en gårdsfest. Inte alltför många brydde sig om själva drottningen.

God Save the Queen, den ökända Sex Pistols-songen släpptes för 35 år sen i samband med drottningens silverjubileum. Jag var väldigt imponerad av denna sång och lustigt som det låter så var Sex Pistols, bland de andra "77-punkbanden" - och deras rebelliska budskap - en av anledningarna till att jag ville flytta till England.

De jag har bott hos hittills (inklusive personen som äger tavlan på bilden) har inte varit stora royalister, de ser det hela som ett slags skämt. Å andra sidan så verkar det som om människor i England gör en större grej av sina kungligheter än folk i Sverige. Vi får inte en extra helgdag på grund av kungen.*

Igår flyttade jag in hos Svenglish-person nummer 12 och hon spenderade jubileumshelgen i ett tält på en åker och var glad över att vara isolerad från alla galenskaper. Min egna åsikter? Jag tycker att kungar och drottningar är gammalmodiga och tycker synd om de som blir tvingade tlll något bara för att de föds i en viss familj. I motsats till vad Sex Pistols sjöng, så är drottningen en människa hon också.


*Men tog just reda på att nationaldagen firas i minne av att Gustav Vasa blev kung 6 juni 1523 ... så svenskarna är lika galna som engelsmännen och kvinnorna trots allt ...

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE

Kommentarer
Postat av: Daniel

35 år sen! =)

2012-06-06 @ 11:13:40
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: lollo

har ändrat! vad skulle jag göra utan dig?

2012-06-06 @ 22:47:51
URL: http://swenglish2012.blogspot.co.uk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0