Svenglish



2012 är året då jag fyller 30, men istället för att fixa en stor fest eller resa bort kommer jag att under 30 veckors tid bo hos 30 personer i min bekantskapskrets (hälften i Sverige, hälften i England) och observera varje persons vardagsliv i syfte att jämföra skillnader och likheter i levnadssätt. Och förhoppningsvis kommer jag också få klarhet i vilket land jag vill bo i!

Jag föddes ju och växte upp i Sverige, men har tillbringat en stor del av mitt vuxna liv i England, och jag vill ta reda på vad det är jag gillar med att bo i England, och vad det är jag saknar med Sverige. Jag har alltid varit fascinerad av folks vardagsliv och under veckan som jag bor med varje person blir jag som en fluga på väggen i deras hem. Jag kommer också att ställa 30 frågor som rör alltifrån te-vanor till djupare drömmar.

På bloggen kommer jag att dela med mig av små glimtar ur min Svengelska resa, men det kommer endast bli glimtar eftersom min plan är att föra en privat dagbok som blir grunden till en reseskildring i bokform.

Några av de som deltar i projektet vill vara anonyma så det begränsar vad jag kan blogga om, men jag hoppas att väcka nyfikenhet.

Projektet börjar på min födelsedag, 26 februari, i Brighton. Jag kommer att bo hos folk i England fram till juni, ta en paus över sommaren för att fortsätta projektet i Sverige i slutet av augusti fram till mitten av december.


(någon som vet hur man skapar nya kategorier? tänkte skapa en ny som heter Svenglish, verkar enklare en starta en separat blogg)

Kommentarer
Postat av: Muss

Är det Englands flagga vit och röd man ser? Visste inte att de hade en egen.

2012-01-10 @ 19:13:15
Postat av: lollo

yes england har en egen flagga!

2012-01-11 @ 15:55:08
URL: http://livinglollo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0