Svenglish: Tänkande i Newhaven














Idag tog jag tåget till Newhaven (där det går färjor över till Dieppe i Frankrike).
Jag hoppades på att gå i hamnen, se båtar komma och gå och tänka på mitt Svenglish-projekt. (Se föregående inlägg.) Istället hamnade jag på en pub där jag spelade biljard med ett gäng byggare ...

Sånt händer bara i England. I Nässjö finns det inte ens en pub. Jag gillar pubkulturen i England just för att om man är ensam kan man bara gå till sin lokala pub och prata med folk. Och det är inte bara alkisar som hänger på puben! Det är mer ett ställe att umgås, som ett allmänt vardagsrum. Man kan dricka te istället för öl om man villl. Dock väntar jag på den dagen då det är lika många kvinnor som män på pubarna ...

Lite tänkande fick jag också gjort. Speciellt på tåget och när jag promenerade upp till Newhaven Fort. Något med att vara i rörelse som får tankarna att reda ut sig. Svenglish-starten kommer närmare och närmare och jag vill känna mig förberedd när jag börjar, men läxan jag lärde mig idag är att det är bäst att INTE ha några förutfattade meningar om folk och deras hem och försöka kontrollera vad som händer. Jag ska "flytta in" hos varje person med en öppen attityd ... Vem vet? Det kanske blir mer byggarbiljard.

Kommentarer
Postat av: Muss

Är det Englands flagga som är vit och röd? Visste inte att de hade en egen. Då har jag redan lärt mig något nytt om England.

2012-01-10 @ 19:15:58
Postat av: lollo

yes England's flag is white and red. maybe you will see it in February!

2012-01-11 @ 15:56:26
URL: http://livinglollo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0