Svenglish: 2 Non Blondes - Bevis på att alla Svenskar Inte är Blonda



Det tröttsammaste med att bo i England är att jag dagligen, eller åtminstone varje vecka får frågan:
"Var är du från?"
och när jag svarar "Sverige"
säger frågeställaren "Men du är ju inte blond!"

Suck. Suck. Suck.

Tack vare Stig Larsson Millenium-triologi-filmer har världen fått en ny bild av svenska kvinnor.
Nu händer det lika ofta att folk säger att jag påminner dem om karaktären Lisbeth Salander
vilket jag tar som en komplimang även om jag inte tycker att vi är speciellt lika.

Jag läste någonstans nyligen, kanske i en Lonely Planet guide, att ungefär en tredjedel av alla svenska tjejer är blonda. Kanske att det stämmer, men det beror på om man räknar askblond och ljusbrun som blond, då skulle det nog vara fler. Men vad som stör mig är att det är mest tjejer/kvinnor som förväntas vara blonda. Jag har aldrig varit med om en svensk kille som fått frågan varför han inte är blond.

Innan jag flyttade till England trodde jag att alla engelska personer hade rött eller orange hår. Vet inte varför. Kanske hade att göra med bilderna i engelskböckerna i skolan. Jag vågar påstå att de flesta engelsmän och kvinnor har brunt hår av något slag, men jag kan ha fel. Det är svårt att veta i dessa hårfärgningstider.

Jag erkänner att jag inte har så mörkt hår som på bilden, men jag är definitivt inte blond. Råttfärgad möjligen.

Kommentarer
Postat av: Sara Starkström

Det är råttfärgad som ÄR blond! ;)

2012-02-24 @ 10:00:15
URL: http://finest.se/gamegirl
Postat av: Sara Starkström

We are dirty blondes! Vilet artistnamn alltså: Dirty Blonde! Det kanske ska bli mitt nya bloggnamn! :D

2012-02-24 @ 10:01:00
URL: http://finest.se/gamegirl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0