John Cage & nya sätt att skriva (flumma)



förr-förra torsdagen var jag del av ett performance som hyllade John Cage
(en numera död amerikansk experimentell artist-musiker-konstnär-poet)

en del av performancet gick ut på att publiken hjälpte mig att skriva
en mesostic (bilderna får tala!) på mitt linne som jag hade på mig

jag framförde även en dikt som jag kallade "7-day-diary"
och publiken fick välja om de först ville höra
dator, människa eller telefon.

vad jag gjorde var att jag:
skrev ner den första email-raden jag fick varje dag i en veckas tid
skrev ner det första någon människa sa till mig varje dag under en veckas tid
skrev ner den första meningen i dagens första SMS under en vecka

sen blandade jag lite hejvilt och en snubbe i bandet som jag improviserade med
läste upp veckodagarna t ex "Friday"
och om publiken sa "human being" var jag tvungen att läsa upp det första någon sa till mig på fredagen den veckan och det råkade vara min hyresvärdinna som sa "This is my royal wedding outfit!"
vissa email jag fick var på svenska så en del grejer sa jag på svenska ...

veckans skrivtips:

börja på valfri dag
skriv ner

1. det första någon säger till dig
2. den första SMS-raden du får
3. den första email-raden du får

gör så varje dag i 7 dagar

blanda sen hejvilt och skriv en dikt

(känns ganska inspireat av Yoko Ono när jag tänker på det, hennes grapefruit-bok om ni känner till den, Yoko var ett fan av Cage)

LÄS MER om mitt performance HÄR



Kommentarer
Postat av: Daniel

Påminner lite om Kvitto-boken som jag gav till dig i julklapp för nåt år sen!

2011-05-31 @ 21:04:33
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: lollo

ja jag tänkte faktiskt på den snubben :=)

2011-06-01 @ 01:04:04
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: Game Girl

så himla kul!!! jag ska göra direkt!

2011-06-02 @ 09:49:54
URL: http://finest.se/gamegirl
Postat av: Lotus

Grapefruit har fått inspirera ett projekt jag har ihop med min Jävlar Anna Ma just nu! Åh!

2011-06-05 @ 10:57:07
URL: http://kreckla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0