Sup å svälg trevlig helg - med äpple&ingefära juice



(nej, Lotus, jag tänker inte stava juice jos)


Jag befinner mig i en vit månad på många vis. Detta har inget att göra med snö.
Men sen jag kom tillbaka från min vecka i Sverige, 13 september bestämde jag mig för att ha en liten detox.

*ingen alkohol
*inget socker
*inga kontakt med mitt ex

Man kan ha roligt utan öl/vin, choklad/kakor och före detta pojkvänner.
Försöker jag intala mig.

I lördags deltog jag i en skrivar-workshop som hette One Sentence at a Time. (bilden) Det hela gick ut på Raymond Carvers filosofi. Någon frågade hur han skrev och han svarade en mening i taget. Först fick vi skriva inledningsmeningar till noveller/romaner, sen byggde vi på de bästa meningarna och skrev inledningsparagrafer för att till slut välja den bästa paragrafen för att utveckla till en novell/romanbörja. Läs mer här.

Under workshopen bjöds det på godis som inspiration (ni vet såna där hjärtan som det står "hug me" och liknande grejer på) och någon hade med sig hembakt sockerkaka. Det är lustigt hur folk blir förnärmade när man säger nej. Att andra har mer problem med att man avstår än vad man själv har.

Senare samma dag åkte jag och Morgan till Lewes för att gå på hippiefest i en konstnärsstudio. Först var det lite tråkigt att dricka äpple&ingefära juice men min kropp ville dansa ändå. Vi missade sista tåget (med flit) men lyckades få skjuts hem tack vare att Morgan hade med sig sin 3-åriga son och kvinnan med bilen tyckte synd om oss. Kvällen var kul men mot slutet var jag smått uttråkad och rastlös. Kanske att det hade varit lite roligare med vin istället för juice i mitt glas ... Jag höll mig i alla fall vaken genom att äta rå choklad (innehåller inte socker).

Att inte ha kontakt med Mr Ex är svårare än jag trodde. Insåg inte hur mycket han fortfarande är min "familj" i Brighton. Trots att jag har två-tre nära vänner (och mer bekanta än jag kan räkna)i Brighton är det alltid han jag mailar/vill träffa/prata med när jag vill dela min glädje eller sorg. Det är konstigt att bo som jag bor. I ett hus med människor jag inte direkt bryr mig om, som inte direkt bryr sig om mig. Som inte vet om jag sover borta en natt. Vi delar bara kök. Inte känslor.

På onsdag ska jag börja dricka alkohol och äta socker igen. Veckan efter ska jag träffa Mr Ex. (Men sen åker han till Thailand i en månad.) Att avstå från vissa substanser kan vara nyttigt för att tänka klarare. Men jag måste erkänna att just nu tänker jag negativare. Som om att livet är ganska platt. Trots helgens bra-iga workshop och roliga fest känner jag mig inte speciellt exhalterad eller inspirerad just nu. Min axel värker. Min senaste öronpiercing blöder lite. Solen skiner. Jag ska äta lunch hos Saskia som har läst hela Replacing Angel (min engelska roman). Senare ska jag träffa Morgan och Bernadette för att utbyta texter och diskutera dem. Det är mitt liv. Det är ett bra liv. Men jag saknar det som gnistrar.

Någon som gnistrar och gör mig glad är i alla fall Sara. Hennes GameGirl diskuterades på TV4 förra veckan!!!
Kolla här.

Något som gör livet ognistrigt förutom värk och blod är

1. min slovakiska house mate (som jag faktiskt delar känslor med ibland) hittade ett brev på sitt golv i onsdags kväll. det var från hyresvärden (som också bor här) och han bad henne att flytta inom två veckor utan anledning. bara någon dålig ursäkt om att det var hans hus och att han behövde rummet.

2. det är en ny ledig tjänst på bibblan där jag jobbar. som innebär mer pengar och mer ansvar. "alla" tycker att jag ska söka det utom jag. det är samma timantal jag jobbar nu (ca 25 timmar i veckan) men hela dagar istället för halva dagar som jag gör nu. jag föredrar mina halva dagar då jag börjar jobba vid 12.30 eftersom jag skriver bäst på morgonen. när eftermiddagen kommer har min kreativa energi oftast tagit slut. jag tänker inte söka jobbet. men det är jobbigt att stå emot grupptrycket. att få andra att förstå att jag inte är intresserad av en karriär i biblioteksvärlden. att jag hellre är lite fattigare och satsar på författandet.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Du tänkte så mycket på stavningen av jos/juice att du glömde ett annat språkligt problem i rubriken. =)

2010-10-11 @ 18:00:29
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: RackarFlickan

Ja, Daniel, jag tänkte just på dig när jag såg den ;) Tack för senast förresten! Mvh GG

2010-10-14 @ 14:28:25
Postat av: Lotus

OBS: Lotus anser att den som brukar språket också äger det! (Skrev först "...äter det" - också sant iofs) Du skriver juice, jag jos =) BRA! Mångfald! Hihi.

2010-10-15 @ 07:46:31
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: Akselelin

Looks good! Many thanks, Thanks much!

2011-07-29 @ 08:44:42
URL: http://akselelin.blog-howto.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0