Skrivkramp



En vanlig fråga jag får när jag är ute och föreläser är:

Får du skrivkramp ibland och vad gör du åt det?

Jag får inte skrivkramp särskilt ofta eftersom jag är så
disciplinerad och organiserad.
Jag skriver mellan 9 och 12 på morgonen vare sig jag vill eller inte.
Men
ibland
drabbas
jag
också
av
skrivkramp.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah.

De senaste två veckorna har jag slösat bort min tid, mitt liv.
Har inte haft lust att göra nånting.
Varje gång jag plockar upp en penna tar det stopp.
Den enda ord som dyker upp i mitt huvud är BAJS.

Och när jag skriver på datorn är det ännu värre.
Efter fem minuter vill jag bara gå in på Facebook och tjuvkika på människors liv.

När andra får skrivkramp säger jag alltid:
SKRIV ÄNDÅ.
Så kanske jag borde följa mitt eget råd.

Men som med alla problem är det bäst om man går till botten med det.
Varför har problemet uppstått?
För att jag känner mig stressad i mitt liv.
För att jag är arg på min hyresvärd och inte känner mig trygg där jag bor.
För att jag saknar vänskapen med Mr Ex fast JAG lämnande honom för två år sen ...
För att det är jobbigt att vänta vänta vänta på vad som ska hända med Replacing Angel (mitt engelska bokmanus.)
Så tre stora delar i mitt liv är störande.
Hem.
Relation.
Jobb.
(Fast bibblojobbet är okej tack vare att jag flummar omkring med mina kollegor istället för att jobba. Jo jag jobbar också ifall min manager skulle få för sig att översätta detta blogginlägg i google.)

När andra har problem i sina liv säger jag alltid:
SKRIV OM DET.

Jag skriver lite dagbok. Det hjälper lite. Men jag har inget flow.

Många säger "jag kan bara skriva när jag är deprimerad".
Jag kan bara skriva när jag är glad.

Kanske att jag ska tvinga mig själv att vildskriva på en idé ikväll.
På sista sidan i min dagbok har jag en lista med novell/dikt-idéer.
Det är ett tips till mig själv och andra:
Så fort du får en bra tanke eller en idé skriv ner den.
Sen i stunder av skrivkamp välj en idé och skriv utan att tänka.

Redigering är ett senare jobb.

Kommentarer
Postat av: HPL

Hei!

Kjenner problemet. Selv jobber jeg i 100% stilling og må skrive på fritiden (om morgenen, som er best, eller ettermiddagen), og da er det ikke lett å finne flowen (eller flyten som jeg kaller det). Dessuten oppstår jo problemet når man kan ha to eller tre gode ideer man vil skrive på. Så jeg skriver på en voksenroman og en ungdomsroman annenhver uke + at jeg har en bildeboktekst jeg skulle ha skrevet ferdig + et teaterstykke som ikke vil seg.

Da kan man fort stoppe opp og gå inn på facebook i stedet. Eller sjekke mail. Og så gå inn på facebook. ;-)

2010-10-29 @ 13:15:37
URL: http://laberg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0