nattligt flum.


Klockan är någonting på kvällen. Vad man nu definierar som kväll. I andra världar är det natt, kanske morgon. Jag har precis sprayat håret. Och hoppas på att jag ska vakna med en fin frisyr.

I ett par-tre dagar har jag levt i en bubbla. Snor har runnit från näsan och halsen har kliat och rosslat. Jag gick inte till bibblojobbet. Jag låg kvar i sängen och rosslade. Läste noveller. Det ligger två stora feta kuvert på min bokylla. Manuskript på väg till agenter. Förra veckan skickade jag iväg tre. Denna veckan blir det två. Att ha fem på gång igen. Bra. Jobbat. Indeed.

I måndags innan näsan blivit så himla näsvis gick jag och lyssnade på en debatt som var del av Brightons (kulturella) Festival och handlade om vad som definierar en bra bok.

Något orignellt! Det är vad vi vill ha sa förläggarna och agenterna. Något med en egen röst!
En skrivarlärare som var med på debatten sa att hitta en röst är det enda han inte kan lära ut.

Jag har svårt för abstraktioner ibland.
Jag vill bara hitta min röst.
Hallå var är du?

Agenten som jag verkligen verkligen ville ha var med på debatten. Jag frågade efteråt varför hon inte ville representera mig men hon sa bara att hon inte kände att hon kunde göra mig rättvisa eller representera mig på bästa sätt eller något sånt abtrakt. När jag vägrade att gå erkände hon att Replacing Angel inte hade fångat hennes intresse.
Så där.
Där fick jag svaret.

Det finns inga bra eller dåliga böcker.
Det handlar bara om personlig smak.
Så klart att en agent inte kan representera något om han eller hon inte ÄLSKAR det man har skrivit.
För att sälja in något till förlag måste man ju känna sig fångad.
Men vad som inte fångar en agent kommer fånga en annan.

Jag har druckit C-vitaminer i form av svartvinbärsjuice. (är det nån som fortfarande stavar juice jos???)

Jag lyssnar på Lou Reeds Raven-album utan att lyssna.
Min tandkräm är för stark men jag ska nog borsta tända ändå
ta på mig lilavitrandiga nattlinnet
lägga mig i sängen
och sova.
En sån underlig grej. Att bara ligga där på rygg eller på sidan eller magen med stängda ögon
ocn när man öppnar dem igen är det en ny dag.
En dag då jag hittar min röst.

(Jag hatar verkligen när recensenter skriver efter en författares typ tredje bok "hon har hittat sin röst" Var var den i de två första böckerna då???)

PS. I fredags tog jag på mig diskhandskarna och slängde ut mitt husdjur (i alla fall duschdjur) i trädgården. DS.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Du kunde väl ha ätit upp djuret? =)

Perfekt musik att lyssna på utan att lyssna men ändå inte få dåligt samvete för att man inte lyssnar på är Buckethead. Det är ju instrumentalt så texter behöver man inte hänga med i. Två av dem skivorna jag köpte senast som han släppte förra året är helt crazy och något du skulle gilla för frågan är om det är nån takt alls. Jag skulle kalla det för "anti-music" Sen den tredje är en mellow skiva för lugna stunder...

2010-05-07 @ 15:37:51
Postat av: Sandra L

Åh, det är så härligt att höra hur du jobbar för ditt författande. Det är helt fantastiskt det du gör, jag går i gång på alla cylindrar och hoppas med hela min själ att du lyckas träffa rätt agent, och hoppas att det blir snart. Jävligt bra att du stod på dig tills du fick ett konkret svar av den där agenten efter debatten. Och när du ligger där på kvällen/natten och ska somna så tänk på mig för jag tänker på dig och önskar dig massvis med lycka och framgång. Nu är så cool!

2010-05-07 @ 18:18:15
Postat av: sara

till willy sa de att han itne hittat sin röst i hans första bok. i den tredje boken kom de på att det var hans röst som funnits i första boken. de sa att han var splittrad. sedan kom de på att han hade en splittrad röst, eller att han hade många röster, eller att han hade en hel kör. du vet en del personer har två röster, en magröst och en annan, vissa kan prata med båda samtidigt och sjunga stämmor. jag vet inte om det STÄMMER. jag är på ica och världen är fruktansvärt grå. usch usch



jag vill vill vill komma till dig. det kommer nog inte gå. ingenting går idag iaf. hoppas nåtk kommer imorgon. nu behöver dde en kassa till. växeln håller på att ta slut. jag väntar ut den

2010-05-09 @ 18:46:54
Postat av: Sara

snart kommer RA ta över världen. i just know it.

2010-05-09 @ 18:48:09
Postat av: sara

snigel snigel på väggen där, säg var framtiden är

2010-05-09 @ 18:48:38
Postat av: Lotus

Jag stavar JOS!

2010-05-10 @ 14:44:23
URL: http://kreckla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0