Skrivtips: något som är tabu



Jag läste en essä av författaren Alison MacLeod. Hon rekomenderade att skriva om något som är tabu.

1. Välj en känsla, en handling, ett föremål, en plats, eller en person som huvudpersonen i din novell/roman/dikt känner sig dragen till/attraherad av.

2. Varför är personen attraherad till en viss person, plats eller objekt? Varför har hon/han en viss känsla? Varför känner hon/han för att utföra en förbjuden handling?

3. Exact vad känner sig personen dragen till/attraherad av? Det hjälper om vi kan se platsen eller personen eller föremålet. Använd alla sinnen.

4. Vad riskerar personen att förlora om hon/han följer sina känslor?

5. Vad är personen rädd för? Varför känner sig personen skyldig?

6. Om du inte kommer på några spontana idéer, använd bilden ovan som inspiration. Är din karaktär nykterist men känner sig attraherad av att dricka öl? Är din karaktär attraherad av en speciell person på festivalen? Är festivalen i sig en tabu plats? Kanske känner sig personen frestad att sno någons solglasögon? Det finns många uppslag till konflikt. Och konflikt är något som behövs i alla berättelser!


P.S. personerna på bilden har ingenting med denna övning att göra. D.S.

P.S.2 om du vill se en bild på mina sandaler och läsa om hur sommaren förändrar mina skrivvanor KLICKA HÄR. D.S.2

Kommentarer
Postat av: Sandra L

Vilken rolig övning! Den ska jag nog prova. Och vilken underbart härlig bild! Kram!!!!!!!!!!!!

2010-07-09 @ 17:33:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0