Se Nysyner & Mjukhångla med Livet




Tyvärr var det inte jag som kom på den snitsiga rubriken.
Det är en stulen diktrad från Bob Hansson.

Jag är en sån person som har svårt för riktigt "semester".
Känner alltid att jag borde göra något, t ex skriva en dikt eller
bara läsa en novell och analysera den.

I helgen åkte jag på "semester" till Chichester,
45 min på tåg från Hove där jag bor.
Man behöver inte resa till andra sidan jorden
för att se ny-syner.

På lördagen gick jag på konstgalleri, drack te på mysigt café,
gick in i en katedral och tände ljus för farmor och mormor,
drack vin på en bar som var inredd i en gammal kyrka.
Sov gjorde jag i ett studentrum på universitetet som fungerar
som ett Bed&Breakfast på sommaren.

Efter en Bamse-frukost (dock utan honung) på söndagen
satte jag mig på en buss mot mit stora mål: West Wittering Beach.
En av Englands finaste, oexploaterade stränder.
Tyvärr var det blåsigt och molnigt.
Solen tittade inte fram förrän jag stod vid busshållsplatsen
så jag satte mig i trädgården på en landsorts pub och åt och drack
för att semestern skulle räcka lite längre.

Jag vet inte vad jag hoppades på att hitta i Chichester,
kanske ett hångel haha,
men när jag kom hem kände jag mig mycket lugnare än vad jag gjort på länge.
Som att jag befann mig i det svårfångade "nuet".

Medan jag var borta skrev jag lite dagbok, skrev ett lååångt brev till Sara
och läste Amanda Smyth's roman Black Rock. (förra veckan var jag på en uppläsning där jag köpte hennes uppväxtsroman som utspelar sig i Tobago & Trinidad ((Daniel kan du flaggan? :=)).
Annars tvingade jag mig inte att göra något kreativt och kände inte för att göra det heller.

Idag, måndag, har jag skrivit lite, läst på ett analytiskt sätt, antecknat saker m.m. Men det har känts lätt, inte påtvingat. Speciellt eftersom jag låg på stranden samtidigt och brände mina skinkor. (West Wittering har sand, men stenstranden i Brighton&Hove är inte fy skam den heller ... och jag simmade en lång stund utan att behöva amputera tårna efter!) Så tack vare mini-semestern har jag lyckats införa lite semester i vardagen.

Goda Nyheter: Min novell "I'm from further North than you" (baserad på en sång av bandet The Wedding Present) har blivit utvald för uppläsning på festivalen The Edge of The Sea i Brighton i slutet av Augusti!!!

P.S. Att mjukhångla med livet kan vara att göra sånt man inte annars brukar göra. Som att äta skräpmat (ni som känner mig vet att jag är lite ätstörd). Detta var min meny på lördagen: morotskaka, yoghurt överdragna bananchips, nachos, salt & vinäger-chips. D.S.

Kommentarer
Postat av: SvintoSara

äntligen ett livstecken! bra förstås att du inte hänger på internet jämt men jag saknar dig ju. hemma får man iaf brev. och jag ser fram emot att kolla i min brevlåda när jag kommer hem!!!! jo... skitbra där med skräpmaten. good good. själv äter jag massa skräpmat här i USA. kan vara svårt att hitta nåt annat. så nu är jag rund som en boooll! massa kramar till dig min vän och verkligen jättekul med novellen, önskar jag kunde vara där och lyssna! (och jag vill läsaq den såklart). nu ska vi gå på baseball! kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

2010-07-20 @ 01:41:24
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Daniel

Verkar ha varit en trevlig tripp. "landsorts pub" luktar särskivning! Japp, den flaggan kan jag. Du kan gå in på min blogg snart för ny coop-bild!

HA DE BRÄ!!!!!!

2010-07-20 @ 16:37:26
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: Daniel

Sen om man ska vara petig så heter det "Trinidad och Tobago" inte tvärtom...

2010-07-20 @ 16:40:12
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: Lotus

Ja, stenstrand låter fantastiskt. Jag längtar efter den. Håller på att plocka ihop lite planering, fundera över saker att ta med... Vi ses snaaart!

2010-07-21 @ 10:45:57
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Grattis! Nu hoppas jag bara att du kommer till Stanza också. Kram Anna

2010-07-23 @ 19:48:12
URL: http://www.agrellan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0