Ställ till med en scen!



För mig börjar det alltid med scener.
Jag ser något framför mig,
eller minns en stark känsla jag hade.

PIHMA
började med en skolmatsal.
Jag mindes hur ful och fel jag kände mig
när jag stod i matkön bakom de snygga coola tjejerna
och hur de alltid lyckades få upp hela potatisar på tallriken
medan mina smulades sönder ...

Jag skrev en novell om detta i skrivarverkstaden på Jakan.
En novell som hette "Nära ögat."
Tjejen i matsalskön bestämmer sig nämligen för att bli cool.
Hon går till sin punkarkompis för att pierca ögonbrynet,
men han säger nej för att det är för nära ögat.

Denna novell var inspirationen till PIHMA
även om jag sedan flyttade matsalskapitlet till mitten av boken.

Replacing Angel
börjar med en taxitur.
Jag mindes hur nervös jag var när jag satt i taxin
på väg till mitt nya liv i lägenheten i Brighton
och hur jag ringde till mina nya kompisar och inte fick något svar.
Jag skrev en novell om denna taxitur 2004.

Denna novell blev inspirationen till Relacing Angel
även om jag nu har skippat taxituren
och boken börjar när Natalie ringer på dörren.

SÅ DAGENS SKRIVTIPS ÄR HELT ENKELT ATT STÄLLA TILL MED EN SCEN!

1. Tänk på en situation som har berört dig starkt
Kanske något från din skoltid då du kände dig ledsen/upprörd över något.
Eller skriv om en situation som gjorde dig nervös.
Kanske du bjöd upp en kille/tjej på ett disco.

2. Fokusera på denna situation

*Hur kändes det i kroppen? (skriv inte "jag var så jävla nervös" utan skriv "mina händer var klibbiga och mitt hjärta höll på att ramla ur bröstet" eller något liknande)
*Vad fanns det för lukter? (fiskstank från matsalen, cigarettrök, händer som luktade lök osv.)
*Vilka detaljer minns du från miljön? (sönderkokt potatis, lädersäten i taxin osv.)
*Vad kunde du höra? (slammer från tallrikar, radio osv.)

3. Hitta på en karaktär som befinner sig i denna situation och ge honom/henne ett problem och en lösning på det problemet
Denna karaktär kan vara väldigt lik dig, eller en helt annorlunda person, kanske av annat kön.
Kanske väljer du att skriva från ett annat perspektiv. Kanske är du killen/tjejen som blir uppbjuden
och säger nej inte av elakhet, utan för att du skäms för att du dansar så fult.
Problemen i mina scener ovan var: "alla andra är så coola utom jag" Lösning: skaffa piercing
och "ingen svarar när jag ringer" Lösning: gå och knacka på dörren

4. Runda av.
Ofta går saker inte som man tänkt sig. Personen i min novell fick inte sin piercing, men istället fick hon en kyss av killen som skulle pierca henne.
När tjejen i taxin knackar på dörren är det inte hennes bästa kompis som öppnar utan kompisens pojkvän.

Om du föjer dessa steg kommer du förhoppningsvis få ihop en bra scen. Bygg ut den så mycket du kan. Låt den sedan ligga. Kanske är det början på en roman, eller så blir det en novell. Men kom ihåg om man skriver noveller (som jag tycker är SKITSVÅRT) måste allt klaffa och vara perfekt in i minsta detalj. Om man skriver roman kan man dra ut mer på dramat.

ALTERNATIV.
Om du tycker det är jobbigt att utgå ifrån ditt eget liv leta reda på en bild där något "händer". T ex bilden i detta inlägg där en kvinna och en man kastar brödbitar till fiskmåsar på stranden. Följ punkterna ovan. Hitta på ett drama. Vad har de för problem? Vad gör de åt det? Hur slutar det hela? Eller är slutet början på något nytt ...?

PS. bilden är tagen i början på januari. tack och lov är snön borta i Brighton! DS.

Kommentarer
Postat av: Christina

Kanonbra tips du kommer med! Nya infallsvinklar kan man aldrig få nog av. Tack snälla du för påminnelsen om visualisering! Det är lätt å glömma bort i den allmänna förvirringen som uppstår i väntan på respons från förlagen. :) Kram!

2010-02-02 @ 10:30:14
URL: http://christinasharmoni.blogspot.com/
Postat av: Emelie

du är SKITCOOL....

2010-03-24 @ 15:14:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0