Vad är Performance Art?

Så här säger Wikipedia:

Performance (även performancekonst eller Performance art) är inom konsten en form av "levande konst". Tre faktorer utmärker en performance:
  1. Den uppförs "live".
  2. Den äger rum inför åskådare och emellanåt medverkar representanter för andra konstarter.
  3. Den som uppträder är lika med konstnären.

Ett annat gemensamt drag är gränsöverskridandet mellan olika konstinriktningar och performancekonsten är därmed en form av hybridkonst. Typiska teman och uttryck är exempelvis politisk aktion och rituell kroppslighet.

 

 

Igår var jag med om något ovanligt. Jag gick ut för att bli underhållen. Det var dags för "Horseplay" - en afton full av poesi och musik med Ashley French & Hattie Snooks. Förutom att njuta av pannkakor (en vecka efter "pancake day") och kvällens artister (Bernadette Cremin, Steve Larkin & The Bobby McGees) fick publiken en riktig överraskning.

 

Innan sista akten gick på scen ber Ash Hattie att vända sig om. Han håller något slags tal om hur fantastisk hon är och hur glad han är över att de har hållt på med Horseplay in två år. Och helt plötsligt går han ner på knä och friar! Den första tanken som for genom mitt huvud var "är det här en del av showen?" och visst var det en del av showen, men det var också på riktigt ... Vad som gjorde det hela surrealistiskt var att en av poeterna tidigare under kvällen hade skojat "ska du inte fria Ash?".

 

Ash och Hattie kanske inte gillar att jag kallar deras ceremoni för performance art. Jag gillar i vanliga fall inte att sätta etiketter på folk, men performance art är något som verkligen fascinerar mig ... I januari såg jag en show i London som hette "Kim Noble will die" - en one man show där konstnären spelade sig själv som en självmodsbenägen desperado och delade ut sin sperma i plastburkar till publiken. Det kanske låter helt sjukt, men jag gillar när gränsen mellan verklighet och fiktion är hårfin. Vad är show, vad är på riktigt?

 

Det får mig även att tänka på Sara Starkströms självvigsel i september förra året. Från första början tror jag inte att hon hade tankar på att kalla det konst. Det var något som kom inifrån henne, något hon verkligen ville. Sen blev det till ett koncept.

 

Konst eller inte. Jag tycker i alla fall att det är konsnärligt att fria till någon på scen mitt under en show!

 

 


Kommentarer
Postat av: sara

6 minuter.

2010-02-25 @ 23:56:27
Postat av: sara

på min klocka iaf.



jag älskar performence art. varför har du inte berättat om spermaburkarna förut??? det är ju helt ofantligt fantastiskt äckligt hahaha



Love you Loi. <3

Tack för alla fina ord! OCH:

2010-02-25 @ 23:58:17
Postat av: sara

jag vill vara den första att säga dig det här...

2010-02-25 @ 23:59:13
Postat av: Sara

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN ÄLSKADE VÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

2010-02-26 @ 00:00:10
Postat av: Terjediana

Wonderful and informative web site. I will recomend this site... Excelent work

2011-09-21 @ 07:13:46
URL: http://terjediana.blogmedics.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0