Idoldyrkan



Ja, jag erkänner. Idoldyrkan är fortfarande ett av mina stora intressen.
Några höjdpunkter i mitt liv:
*när jag och Broder Daniel haffade Dregen på gågatan i Nässjö när han käkade pizza
och jag fick autograf på baksidan av mitt konfirmationskort, 1998
*när jag fick Linda Skugges första samlade krönikor signerade på Akademibokhandeln i Stockholm och hon kommenterade att det var ett välläst exemplar jag hade med mig ..., 2003 tror jag
*när Bob Hanson viskade slutet av en dikt i mitt öra på Jakan, 2003
*när jag skakade hand med Slash innan Velvet Revolvers konsert i Globen Annexet, 2004
*när jag pratade med Unni Drougge på bokmässan, 2007
*när jag kramade Scott Weiland utanför Brighton Centre, 2008
*när jag "pratade" med Nick Cave på the Old Market i Hove, 2009

Helt bisarrt galet. Jag hade ingen biljett till kvällens Nick Cave-tillställning på Old Market i Hove där han skulle läsa ur sin nya roman och bli intervjuad. Det var utsålt. Men jag gav mig fan på att jag skulle dit. Så jag ställde mig i kön och frågade efter biljetter. Vid kassan stod två andra fan, lika desperata som jag. Det såg mörkt ut medan alla med biljetter vimlade in i lokalen med breda leenden. Men så hände det. Tre personer som förbokat dök inte upp. Och vips var jag inne och när jag väl var inne tänkte jag att jag skulle köra så det ryker. (tips från Unni Drougge). När publiken fick ställa frågor frågade jag Nick Cave hur kan skulle känna sig om någon använde honom som en karaktär i en roman. Han sa att det var okej eftersom han läser så mycket skit om sig själv på internet ändå.

Efteråt var det signering och jag frågade igen, mer specifikt. Om Nick Cave skulle ha något emot ifall jag använde honom som en karaktär i min roman. Han sa igen att det var okej om jag gav honom lite mer hår ...

Jag är fortfarande i extas. Skulle kunna springa flera mil (i alla fall engelska miles) med ett leende på läpparna. Det är en sån oerhörd kick att träffa någon som man beundrar. Men jag är faktiskt mycket mer intresserad av Nick Caves låttexter än Nick Cave som person. Ska bli spännande att se om han är lika bra som romanförfattare ... (Han skrev sin första roman för 20 år sen men jag har inte lyckats läsa den än ...)

Och detta är inte slutet. 11 Oktober ska jag se Nick Cave i London då han startar sin officiella bokturné då han både läser ur boken och kör några låtar. Dessutom hoppas jag att få se honom gå förbi mitt hus en vacker dag eftersom han liksom jag bor i Hove ...

Kommentarer
Postat av: svinto

jättehäftigt

2009-10-05 @ 09:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0