Årets första biobesök - tack vare Nick Cave!



Ikväll gick jag på bio och såg The Road som är baserad på Cormac Mccarthys roman med samma namn. Mest gick jag dit för att jag ville se Nick Cave (igen) som skrivit soundtracket tillsammans med Warren Ellis från the Bad Seeds. Efteråt svarade Nick Cave och reigssören John Hillcoat på frågor. Jag frågade inget, men min bibblokollega Barney övertalade mig att fixa ett foto ... (Tack!)

Det är övernaturligt att träffa någon som man beundrar. Även om Nick Cave är en människa och verkar helschysst som inte låter hans framgångar stiga honom åt huvudet så blir jag helt paralyserad i hans närvaro ... Det är så mycket jag skulle vilja säga! Att hans album No more shall we part hjälpte mig igenom min ensamma tid i Thailand. Att hans texter är en stor inspiration till mitt romanprojekt Replacing Angel. Hela året har jag lyssnat på Nick Caves sånger när jag har skrivit och när jag träffar mannen bakom musiken är det som om mannen och musiken är två separata ting. Som om jag byggt upp min egen personliga relation med texterna och inte bryr mig ett skit om vad de betydde när Nick Cave skrev dem. Och det är på någotvis meningen med all konst: verket i sig självt borde vara så bra att det inte behövs en kändis eller ett vackert ansikte för att sälja ...

Så vad tyckte jag om filmen? En framtidsdystopi där en far och en son försöker överleva genom att vandra över kontinenten amerika. De hoppas att allting kommer ordna sig när de väl når kusten ... Men det är där allt slutar. Eller börjar på nytt om man så önskar ... Jag vara nära att gråta flera gånger på grund av den täta, fina relationen mellan far och son. Jag gillade den dystra atmosfären och pianomusiken. Däremot kommer scenerna som involverade kannibalism jaga mig i mina drömmar ... Det är därför jag föredrar att läsa så att jag kan skapa min egna bilder. De är aldrig så hemska som de som händer mitt framför ögonen på en ... Jag är glad att ingen har gjort en film baserad på Nick Cave's Murder Ballads!

Kommentarer
Postat av: Pär

Kul!

Det ser ju nästan ut som att ni är släkt! Visst är du och Nick lite lika.

Kram!

2009-11-26 @ 02:09:07
Postat av: Svinto

detta är ju fantastiskt! jättehäftigt att få träffa en sådan stor idol! klart man blir paralyserad.



inte minst för ra. if u know what i mean. do ya?



äsch det var nåt mer jag skulle säga. jo nästa gång du och nicky hänger kan du väl ändå säga att JAG verkligen skulle uppskatta om det gjordes en film utifrån hans murder ballads (vilka är de enda låtar jag egentligen känner till en gnutta om)

2009-11-27 @ 00:24:47
Postat av: annalivet

Ni ser fina ut ihop måste jag säga. Härlig bild.

2009-12-01 @ 00:15:23
URL: http://annalivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0