En bonusstund i livet



Tåget från Nässjö till Växjö var nästan en timma försenat i fredags.
Ibland när saker och ting inte går som man tänkt
kan man bli sur irriterad och stressad
slösa massa energi och svärord.

Man kan också se det som härlig extra tid
en bonusstund i livet
som man kan göra vad man vill med.
Jag fikade på Thimons i Nässjö.

(I förra inlägget var jag arg på mig själv
för att jag bidrog till småstädernas död.
Nu främjade jag i alla fall cafékulturen i Nässjö City.
Ja för alla vet väl att C:et i Nässjö C stå för City?
Under Backyard Babies genombrott i slutet av 90-talet
gick även Nässjö under namnet Nässjö Rock City.
Men detta var bara en parentes.)

Det blev en fin fikastund där solen kom fram
och jag satt ute med en kopp champagne cream tea
(som jag såklart valde på grund av namnet).
Jag satt med en dagbok/anteckningsbok som jag fått i Wellington av en tysk tjej
och en penna som jag köpt på Hong Kongs flygplats
och reflekterade över mitt liv
och min romankaraktär Natalies liv.
Pappa kom förbi i all hast i skjorta och kavaj och sa hej.

På perrongen
då tåget hunnit bli ännu mer fösenat
upptäckte jag en diktsamling av Jenny Morelli:
Apor och Nektariner.

Här kommer ett smakprov tillägnat Svinto:
"Jag är den nya kvinnan.
Är nu uppe i tre liter om dagen.
Skriver, dricker och runkar.
Mjölkar bölden som växt ut;
västan om vaginan, östan om resten."

Jag hade inte en tanke på att hoppa framför tåget.
Speciellt inte när det växte blommor mellan rälsbitarna.

Resten av helgen
med syster Jo och barnet Shadi
på landet i Hornaryd utanför Braås blev fin den också.
Med ekologiskt rödtjut, lek och samtal.
Utan klockor, utan speglar.


Dessutom kan man få värdecheckar av SJ när tåget är mer än 20 min försenat och resan är under en timma.
Tack Broder Daniel för att du kan sånt här.



Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad fint och mysigt du verkar ha det! Och namnet på teet är lysande! Gillar att du centrerat texten.

2009-05-19 @ 12:40:58
Postat av: Svinto. River. πυρκαγιά

Ja det var en fin dikt. Ska låna den. Fast jag är inte matematiskt säker på var den där bölden sitter egentligen. Alltså på henne. Då.

2009-05-20 @ 00:31:30
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Svinto. River. πυρκαγιά

Låna diktsamlingen. Dårå...

2009-05-20 @ 00:32:02
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Svinto. River.

8 inlägg idag. jag är MESSSSSST

2009-05-20 @ 21:34:47
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: anna

goderafton goderafton! ...vad var det egentligen som hände med nässjö rock city och alla vattenrapor? vart tog den tiden vägen? blir lite nostalgisk.

puss önskar anna.

2009-05-21 @ 11:58:35
URL: http://www.popfrilla.se/och/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0