Att spåra en släkting del whatever



I och med att jag letade upp farmors kusin på Nya Zeeland
blev jag intresserad av resten av farmors släkt
Igår gjorde jag, mamma, pappa och Gudrun (farmors syster)
en utflykt till Oskarshamn där farmors släkt kommer ifrån
Här står vi vid farmors mormor Alma och morfar Johans grav
(eller pappas gammelmormor och gammelmorfars grav)
Även farmors moster Elin och morbror Sven ligger bregravda här
i Döderhult, utanför Oskarshamn
Även om det inte är ett rakt led så blir det 5 generationer
döda som levande

Det är ju en stor klyscha det här med att hitta sina rötter
men det känns fint
Det kanske finns ett samband att jag älskar havet så mycket
eftersom Oskarshamn ligger vid havet
och många i släkten var sjömän
Farmor växte upp i Flisby men hon föddes faktiskt i Oskarshamn
hemma i sin mormors hus när hennes mamma var där på besök

Samtidigt fiskar jag efter historier som jag kan skriva om ...
Den där farmors moster Elin bodde tillsammans med en annan kvinna
men det är ingen som vet om de var lesbiska
Det fanns ju typ inte på den tiden ...
Och farmors mammas första man drunknade
innan de hann gifta sig
Var det verkligen en olycka undrar man ...



Vi passade också på att besöka Döderhultar-museumet
där skulptören Döderhultarns alla verk var samlade
Helt otroligt
Gubben på bilden är en släktklenod som har legat i bankfack i flera år
för ingen kan komma överens om vem som äger den ...
Farmor och Gudruns mamma Anna köpte den för en 25-öring!
Det var långt innan Döderhultarn blev världsberömd
och gjorde stora skulpturkompositioner av bl a begravningar, brölllop
och även skojigare saker som gubbar som spelade chack
eller var på väg till krogen
Och gummor som drack kaffe på fat
Mycket charmerande!

Här kommer ett citat från the Man himself:

"Den grova ytan blir mer levande.
Ett ansikte ska inte vara bokmärkssött om det skall ha karaktär."

Kommentarer
Postat av: Ängeln

det var najs att ses en liten stund iaf. nästa gång lite längre kanske. jag har boken. tyvärr även min osignad och okysst men rätt ok. fast tycker det märks i den att hans förhållande förändras i takt med skrivandet. inte bland det bättre han gjort. men Bob är ju väldigt inne just nu. är med i vartenda teveprogram tycker jag.

2009-05-24 @ 20:25:33
Postat av: Sandra

Jag gillar citatet. Jag vill bara blunda och gråta när jag ser på min släkt ibland, så jag är rätt avis på dig och hur du hitar dina rötter.

2009-05-24 @ 20:58:25
Postat av: Svinto. River.

vad fint. i lajk the citat väry mutsch

2009-05-25 @ 00:41:38
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Daniel

Det heter "schack"! =)

2009-05-25 @ 08:38:34
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: Svinto. River.

http://svintosara.blogg.se/2009/may/od.html





HA HA HA HA HA HA

2009-05-26 @ 15:57:52
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Josse och My

Hej!

Du va på vårfan skola idag och pratade. Vi vill jättegärna köpa din bok. Vart kan man köpa den? =)

Svara gärna på mail.

2009-05-26 @ 16:11:37
Postat av: annalivet

Å vad jag tyckte om Döderhultarns citat. Det var ett sånt där bevingat. Vad fint det är att hitta sina rötter. Släkt kan vara viktigt. KRAM

2009-05-28 @ 23:47:23
URL: http://annalivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0