Kulturhöst på Gotland

En minisemester på höstkanten sitter inte fel. I torsdags kväll åkte jag och pappa ombord på färjan som skulle ta oss från Oskarshamn till Visby. Anledningen till denna minisemester var att jag var inbjuden till Almedalsbiblioteket i samband med invigningen av deras nya ungdomsavdelning, som inträffade samtdigt som Visbys kulturnatt.  Det var spännande att få träffa unga tjejer som just hade börjat skriva eller skulle börja skriva. Dagboksskrivare var de i alla fall. (Läs mer på www.louisehalvardsson.com)




En del av satsningen på ungdomsprojektet var att låta en ung konstnär få ställa ut på biblioteket. På bilden under Fiskargrändsrosorna står jag framför målningar av Robin Hollingworth. På lördagskvällen var det riktigt drag på bibblan med absurd dans och rockband. Mitt under den absurda dansen fick jag en riktig flash av inspiration till mitt  romanprojekt. Hittade äntligen lösningen på en grej jag funderat länge på  (hur Natalie ska få en viss information via brev) och tänk vad härligt  när det bara ploppar till i hjärnan. Svängande armar och ben var bra för mig. Totalt blev det en riktig överdos av kulturkonsumtion (i alla fall för pappa ;=) som följde med i egenskap av min manager).

Vi började med att lyssna på poesi (fast poeten vågade inte läsa live så vi fick höra på inlästa dikter av poetens syster) och se på konst (Älskade utställningen "mor och dottter" med verk av Eva och Tova Mozard. Bl a hur  levande  personer förhåller sig till döda personer)  På eftermiddagen var det show med Elvis och Dolly Parton. Efter en dyr matbit njöt vi av  en monolog: "Fru Wendela" - baserad på Wendela Hebbes liv och framförd av Solveig Faringer. Vad jag inte visste var att Wendela var Sveriges första kvinnliga journalist som hade ihop det både med Aftonbladets chef  Lars Johan Hierta och författarpoeten Carl Jonas Love Almqvist. En mycket stark kvinna som brottades med att vara kvinna. Det blev hon som fick ta smällen när hon blev på smällen och inte visste vem farsan var ... Mest förvånad blev jag över att pappa blev så gripen av detta.

Kulturnatten bjöd även på skräckfilm projekterad på ringmuren och en skulptur i eld som inte tog eld på grund av blåsten. När natten blivit lite väl kylslagen värmde vi oss på en irländsk pub. Som avslutning såg vi dansande eldslukare i Almedalen.




Vi hann också med att utforska naturen. Ovan kan man skåda Tofta strand och Högklint. Sov gott gjorde vi på Svarta Pirogen. Ett mycket kreativt B&B. Rum med snedtak och en låda med färgpennor och block. I hyran ingick även vegetarisk frukost och kel med katterna Amandus och Igor. Båtresan hem var gungig men det blev inga spyor.



Det känns som om detta blogginlägg är skrivit av en tioåring, men jag orkar inte finessa till det. Eller så som jag skrev i min dagbok när jag var liten. "Först gick jag till skolan. Sen var jag i skolan. Sen gick jag hem från skolan. Efter skolan åt jag middag. Sen gick jag och lade mig." Jag ville bara få ner allt typ. Eller så var jag rädd för att skriva om vad som VERKLIGEN hände. Eller framför allt vad jag kände. Tro nu inte att det hände något dåligt på Gotland. Men mina tankar efter alla filosofiska stunder med pappa är för abstrakta för att skrivas ner.

Mer om mitt författarbesök på Almedalsbiblioteket kan du läsa på www.louisehalvardsson.com



Kommentarer
Postat av: annalivet

Jag tycker att det var riktigt roligt att läsa inlägget. Såg allting klart framför mig. Ibland behöver man inte finessa till det. Ibland ska man bara skriva rakt upp å ner som det kommer till en. Vilka fina bilder det var från er resa. Gillar särskilt den med dig och änglavingarna vännen. Det verkar som om ni haft en väldigt bra resa, du och din manager-pappa.

2008-10-06 @ 22:56:03
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: Svinto

Vad underbart det låter, ett riktigt författarliv! Åååh...

2008-10-07 @ 10:09:48
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Danne

Ibland kanske man vill läsa lite mellan raderna och det får man utrymme till här.

2008-10-10 @ 11:11:40
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: nilla

Åhh, vad fint det ser ut på Gotland. tuffa målningar o kissen ser mysig ut.

2008-10-29 @ 15:07:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0