26 år den 26:e

image122

Grattis Louise Lollo Lou Loi Lojsan Luss Laa-Laaa Lou Ice (kärt barn har många namn)
på 26-årsdagen

"I'm never alone cause I got myself." - W. Axl Rose

Hur firar man en födelsedag?

Jag började vid tolvslaget igår kväll på en pub
efter en poesikväll med öppen scen
där jag kände mig ganska obekväm
eftersom det var över ett år sen
jag stod på en engelsk scen
men jag överlevde
och stiftade båda gamla och nya bekantskaper

Idag på självaste dagen börajde jag med en dusch
och ett Skype-samtal med Sky
sen
gick jag ut i köket
där fanns blommor serpentiner och gratulationskort

Jag fortsatte på cykel mot staden
där jag åt English (vegetarian) breakfast på ett cafe i North Lanes
skrev morgonsidor, läste brev och kort som anlänt med posten
sen
medverkade jag på Radio Reverb
där jag berättade om min bok
och att jag letade efer en översättare och ett engelskt förlag
det var ganska coolt att vara på radio vid samma tid
som jag föddes för 26 år sen

När jag promenerade ut från studion
gick allt utför
eftersom jag bröt mot min egen policy
att inte jobba på min födelsedag
så det blev en stressig cykeltur för att hinna i tid
till jobbet
på biblioteket
visserligen bara 3 timmar men ändå

Jag jobbade men en engelsk tjej
som har konventerat till islam
och kände mig allmänt skum
eftersom det var hon som tagit det fasta jobbet som jag hade förut

På vägen hem igen stannade jag vid cykelaffären som var stängd
men ägaren var kvar och var snäll
och justerade min sadel som var sned

Och jag gick in på Tesco och handlade födelsedagsattrialjer:
rosévin, morotskakstårta och vegetarisk sushi

När jag kom hem hade Sarah - en av mina flat mates
bakat en bananchokladtårta
fatta vad glad jag blev
hembakat
min köptårta förblev orörd i förpackningen
men rosévinet ble uppskattat

Sen gick det lite mer utför
jag promenerade till en poesigrupp som träffas varje tisdag
men ingen dök upp
förutom jag
så jag lekte poet med mitt rödvinsglas och min anteckningsbok
tills jag tröttnade
och promenerade ner till havet
och satt på stranden under stjärnorna
och fick nya perspektiv

Nu är jag hemma
med mer rosévin och morotskakstårta
och Nick Cave på iTunes
och tulpaner som doftar huvudvärk

Dagen har varit min
jag gjorde bara ett misstag
och det var att säga ja till att jobba
för att jag var så rädd för att säga nej och mista pengar
men det är mot mina principer
för egen tid är det som är värt mest av allt allt allt

Det är min födelsedag
och de 3 timmarna på biblioteket
borde jag ha gett till mig själv
till mitt skrivande eller vad som helst

För om det är en enda dag på hela året som man får vara 100% egocentrerad
så är det på sin födelsedag

Jag lyckades till 75%

och dagen är inte över
om någon är vaken kan man höra repris på radiointervjun på
http://www.radioreverb.com/index.php?id=listen
klockan 3 svensk tid natten mellan 26e och 27e feb.

Tack till alla som har mailat, messat och ringt eller kommit ihåg mig på annat vis.
Tack till mamma och pappa som tillverkade mig,
för även när livet ser mörkt ut
är jag glad över att jag lever just nu på den här planeten i det här galna livet!

Kommentarer
Postat av: lotus

jag jobbade i receptionen på polisen när jag fyllde 18 år på fredagen den 13 en gång. Då hade jag dödsrädsla hela dagen...

Grattis igen, fina. I det stora hela verkar dagen varit fin!

2008-02-27 @ 09:04:40
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: SvintoSara

Hej. Vilken härlig dag! Och vilken snygg bild på dig! Är det din hatt? Du passade grymt bra i den!

2008-02-27 @ 09:54:08
Postat av: Sandra Lang

Grattis grattis grattis! Vad kul att få läsa om din dag och dina tankar. Vad häftigt att få vara med i radio också. Sitter här och privatsurfar lite i smyg för att jag verkligen vill ha gladinspiration och här bara vimlar det av den! Suveränt att du deltog i öppen scen där på puben, jag skulle mer än gärna ha velat vara där och prata lite mer med dig. Och hade jag varit där hade jag helt oartigt säkert också bjudit in mig själv på ett glas rosévin för det lät så vårhärligt. =) Underbart! Ha det toppen!

2008-02-27 @ 15:22:15
URL: http://www.sandralang.blogg.se
Postat av: Linnea

GRATTIS i efterskott! Det lät som du fick en rätt bra dag, trots jobb! Det låter spännande med dina poesikvällar...det krävs en del mod kan jag tänka mig att ställa sig upp och läsa det man skrivit! Kramkram

2008-02-27 @ 15:33:02
URL: http://llowejko.blogg.se
Postat av: Anonym

Vilken cool hatt du har på fotot!!!

2008-02-27 @ 21:49:23
Postat av: Jennie

Massa grattis till dig =)

2008-02-28 @ 01:00:03
URL: http://www.jennies.nu
Postat av: Ängeln

så skönt att du går före mig till 30-strecket ;-)

låter faktiskt som att dagen var helt ok, trots de där 3 jobbtimmarna. håller dock med. man borde vara ego på födelsedagen! själv firade jag 25-årsdagen i höstas i Prague. I höst vet jag inte riktigt vad jag tänker göra men helst inte jobba iaf.

och ja bara att skriva lite gör mycket. ;-)

2008-02-28 @ 07:28:43
URL: http://angelmedhorn.blogg.se
Postat av: loi

Tack för alla grattande kommentarer :=) Ni är alla välkomna hem till mig på rosévin ... Tyvärr är det inte min hatt ... den tillhör min poetiska vän Charles. Men om jag hittar något liknande kan det hända att jag slår till ... p.s. det jobbiga med att jobba var inte att vara på jobbet utan att ha en tid att passa, att inte vara "fri" d.s.

2008-02-29 @ 23:21:58
URL: http://livinglollo.blogg.se
Postat av: annalivet

trots allt låter det som om du hade en fin och ganska fri födelsedag full av fina vänner och godsaker. kram i efterskott vännen!

2008-03-02 @ 23:09:35
URL: http://annalivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0