Leka hus

Herregud. Hon kan ju inte bo i ett hyrt hus vid 25 års ålder! Det är emot alla hennes ideal. Men what the hell ... det är ju under en begränsad tid. Problemet är bara att 3 månader är för kort tid för att spendera pengar på hemtrevlighet och för lång tid att vantrivas ... Så det får bli kompromisser. Köpa ett campingbord istället för ett skrivbord och nöja sig med det sparsamma möblemanget som redan finns.

Och de sover i samma säng, i samma rum nu. Hon och pojkvännen som är så rädda om sina egna identiteter och egna liv och egna tider. Så de leker inte bara hus. De leker gift par också. Han kallar det för "wedding bliss" och hon kallar det för "wedding piss." Nä det var bara ett skämt ... Hon borde svälja sin stolthet och ta allt med en liten flip-flop-spark. Tids nog kommer hon att vara "on the road" igen och längta tillbaka till huset där hon satt och skrev vid ett campingbord.

Under huset bor en svart hund av okänd ras. Hon har svurit på att inte börja mata den. Det skulle vara lika elakt som att ha en sommarkatt. De har grannar också. Richard från Kananda och Jasmin från Korea. Småtrevlig sämja. Hon borde anstränga sig mer. Gå en kurs i sociala situationer. Men nu när internet fungerar igen efter en strulig vecka kan hon inte låta bli att föredra blogglivet. Kommunicera genom små meddelanden. De vackra tankarna hon och Svinto och Lotus och Annalivet sänder varandra.

Skymningen omsluter huset och det doftar blommigt. Det vajar om bananträdet. Hunden skäller och fåglar snattrar. Snart kommer bildbevis från denna Thailändska tillvaro.


Kommentarer
Postat av: Daniel

Varför skriver du om dig själv i tredje person?

2007-05-21 @ 15:03:11
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: Sara

Hejhej, låter underbart! Har ni egen adress då? Har du fått nåt brev ännu? Många kramar!!!

2007-05-21 @ 17:27:47
Postat av: Anonym

tack för kommentarerna! ska skriva ut dem när jag kommer hem (är på jobbet) Ska bli spännande att se vad du tycker!!! XXX

2007-05-21 @ 17:30:55
Postat av: inger

Hej!
varför ser du på dig själv som om du står utanför?? ny formulering på min man "läkaren i släkten"
har just upplevt gotland från ett underbart försommarväder med 20 st 16 åriga killar och tjejer samt 4 vuxna
otroligt mysigt att bo mitt i all röra som finns runt dessa ungdomar

2007-05-21 @ 20:20:36
Postat av: lotus

jag tog dig på orden att skicka dikter i brevet (som jag skickat redan och det dimper väl ner hos dig snart) men det är dels mina dels åsa ericsdotters! anna j kommer i nästa brev! pusskram! kanske kan man skicka en pocket eller så till dig? som exempelvis anna jörgensdotter? skulle det komma fram tror du? brevet blir ju inte buckligt, dock lite tjockare...

2007-05-21 @ 21:53:43
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: annalivet

jag har lagt på brev till dig ifrån hälsingland. i lördags. jag hade aldrig kunnat låta bli att mata hunden. till och med mina som är tjocka ser ständigt uthungrade ut...
spännande att få pröva på att riktigt leva med varandra. se det som ett spännande experiment. passa på. regniga måndagskramar och tack för att man blir nämnd i bloggen. blir barnsligt förtjust varje gång.

2007-05-21 @ 22:36:55
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: lou

Anledningen till att hon skriver i tredje person är att hon får ett bättre perspektiv på sin tillvaro. Speciellt när saker är nya och hennes hjärna inte riktigt hänger med i svängarna. Hon vågar vara mer personlig. Och hon tror att många författare lever så, att de alltid står bredvid och betraktar, beredda att sätta pennan mot arket. (hon ser fram mot breven som är på väg. fina, fina vänner.)

2007-05-22 @ 08:46:19
Postat av: annalivet

ikväll har jag och lotta haft textsamtal kring "man måste" och "deorah...". mycket givande, och så lite vin och öl. livet känns så mycket mer levande när man får grotta in sig i texten. varför är det så?
lots of luv

2007-05-23 @ 23:33:02
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: lotus

jag skriver och skriver min prosa. det ska bli 100 sidor nu. jag trivs och leker och lever. tänk att det kan vara såhär!
kraam!

2007-05-24 @ 10:44:33
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: Daniel

Vad exakt är prosa?

2007-05-24 @ 17:33:16
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: lou

Prosa är berättande och sammanhängande text. (roman eller novell) Motsatsen till poesi (dikt)som är mer fragmentarisk. Men i vår moderna tid har även de här begreppen flutit ihop ... Det finns de som skriver prosapoesi och de som skriver prosa med poetiska inslag. Jag är i grunden prosaist och Lotus är i grunden poet, men det hindrar oss inte från att tänja på gränserna! Annalivet är något av en prosapoetissa ... Men jag vill inte gärna sätta etiketter på folk. Man måste skriva vad man måste skriva!

2007-05-25 @ 08:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0