Sicko - in bed with Polly and Ulla

Igår vaknade jag med tung kropp och ännu tyngre huvud. Kanske berodde det på att jag kvällen innan såg Michael Moores nya dokumentär Sicko, som handlar om sjukvården I USA. Privatiseringen har gjort så att bara rika har råd att söka hjälp. Doktorerna får löneförhöjning ifall de sparar pengar genom att tacka nej till att göra vissa operationer. Försäkrningsbolagen badar i pengar utan att ge några speciella förmåner. En del får avslag för att de är för feta, andra är för att de är för tunna o.s.v. Och amerikas nyhetskanal Fox News liknar mer ett komedi-program där all skit sopas under mattan.

Jag blir deprimerad av att se såna här orättvisor och det är därför jag så gott som aldrig tittar på nyhetsprogram eller läser dagstidningar. Det kanske låter som om jag är feg och blundar ... men vad gör ni andra då??? Det hjälper ju inte att kolla på en massa misär och inte göra någonting åt det. Jag vill göra någonting åt det, men jag vet inte vad och då känner jag mig bara hjälplös. George Bush kommer ju ändå inte läsa ett brev från mig ... Fortsätta rösta rött känns som det minsta man kan göra.

Nåja ... jag stannade i sängen större delen av gårdagen med Polly (min laptop) och Ulla (en av karaktärerna i mitt nya romanexperiment). Det gick väldigt segt ...

På utsidan är Ulla en dum blondin men hon är mycket djupare än så och det måste jag få fram på något vis ... utan att det blir ett hopkok av två personer som inte matchar. Men ibland kan det vara bra att förvirra läsaren ... Att de tror att de har att göra med en viss person, som visar sig vara en annan ... Jag låtsades att jag skrev Ullas dagbok och jag skrev även brev från Ulla till en annan karaktär för att få fram hennes röst. Hon är en svensk som är dålig på engelska, men frågan är HUR dålig?

Många frågetecken att räta ut ... Men det löser sig. Idag ska jag skicka iväg ett e-mail till de som visade intresse att starta en feed-back grupp och ställa frågor, för att se vad de vill ha ut av det hela.

Min kropp är fortfarande tung, mitt huvud likaså. Jag måste tillåta mig att vila på riktigt ibland. Just do it, Loi! Det är inte svårt. Lägg huvudet på kudden och läs en bok!

Kommentarer
Postat av: S

Och även att läsa en bok kan vara för mycket ibland... Jag har klarat av att lugna ner mig lite nu, men jag har inga tips för jag har ingen aning om hur jag gjorde. jo det började nog med att jag sorterade bokhyllan i bokstavsordning... och det är ju iofs kanske inte att ta det lugnt, sprang med böcker genom hela lägisen typ och har ont i ryggen nu...Hmmm... Ibland tror man att man tar det lugnt och så gör man inte det ändå. Men jag tänkte inte bara på att skriva och sådant iaf! Många kramar SARA

2007-07-31 @ 15:20:34
Postat av: annalivet

det tar ett tag att komma ner i varv. man måste ge det tid har jag kommit på. och i början klättrar man på väggarna, men sen så. läsa bok är bra. en sån som man fastnar i och glömmer tiden, rummet.
blir riktigt nyfiken på den där ulla. hon verkar vara en spännande karaktär. är hon en sån som spelar på sitt utseende för att få det hon vill kanske?
ps. nu är jag hemma ifrån lesbos. hoppas på att dra till åland nästa vecka. vi får se. kramkram

2007-08-02 @ 11:24:28
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Kafka

jag är inte litteraturintresserad, jag ÄR litteratur

2007-08-03 @ 18:56:43
Postat av: Jakobalbertine

God bless you

2009-07-17 @ 09:28:50
URL: http://jakobalbertine.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0