Fråga 4b: Vad har svenskar för intryck av England?

Bild: Adriana Pusha

Dåliga hus, dålig mat, men humorn är bra och man blir väl omhändertagen ...

Tretton av de femton personer jag bodde hos i Sverige hade varit i England minst en gång. Men frågan är om en weekend i London ger en sann bild av England eller bara bidrar till att bygga på stereotyperna? Fem av mina studiesubjekt hade i alla fall bott i England under längre perioder.

”De är artiga och säger ”love” och sånt till främlingar. De dricker mycket te. Äter dålig mat. Katastrofdålig skolmat och inte så bra skolor heller.”

”Jag har träffat många engelska människor som levt coola liv och som har coola tankar. Men jag har svårt för engelskhet, det är för mycket yta och för lite ideal. Allt är så mycket ”lovely” och ”darling” och ”trevligt att träffas”. Man är alltid väl omhändertagen, men jag har inte mött någon, har aldrig fått ett sant möte liksom.”

”Det är ett häftigt språk, Jag gillar engelska damer när de kallar en ”love” och ”darling”, man känner sig lite omhuldad på nåt sätt.”

Dålig mat i alla fall. De dricker te mycket. Kulturen vet jag inte så mycket om, egentligen påminner det väl lite om Sverige egentligen i stort.”

Artighet.”

”Det är inget konstigt att hälsa på folk på gatan. De är väldigt trevliga och artiga, man får en kopp te, blir alltid inbjuden. Väldigt hemtrevligt.”

Matkultur vet jag inte riktigt om det finns. Mycket kulturellt, mycket historia, mycket evenemang, festivaler och såna saker. Väldigt trevliga tycker jag också att de är. Att vissa bara börjar prata lite, som tanten på bussen, utan att man känner varandra.”

”Inte så jättegod mat i allmänhet men ändå superbra frukostar i synnerhet. Engelsk breakfast är en njutning, att man kan äta breakfast mitt på dagen är en speciell grej.”

”Inte så hög standard, kalla lägenheter.”

”Alla husen är kalla. Men jag gillar husen och byarna, de gamla stenhusen.”

De jävla heltäckningsmattorna, draget, fuktskador och hutlösa hyror på det, fy fan!”

”Oftast är de ganska trevliga men låter ganska snobbiga på grund av att de pratar engelska, man är ju mer vad vid amerikanska, amerikaner är mer avslappande. Mycket öl, de gormar, fotbollsfans, rödlätta.”

”Det känns mer öppet. Folk pratar med en bara så där, det är sånt som inte händer så ofta i Sverige. Jag har till exempel coach-surfat där, där är det så självklart. Här tycker folk att det är lite konstigt.”

”De är väldigt artiga, respektfulla. De är respektfulla människor emellan, men har inte respekt för auktoriteter.”

”Jag gillar engelsk humor, Monty Pyton.”

”Fish ’n’ chips. Kungafamiljen. Humor, komiken; de har de bästa TV-serierna.”

”De är inte så komplicerade. De tar lätt på saker, de har en viss slags humor.”

Regnet. Jag har tittat på Time Team, en serie om arkeologer i Storbritannien. Det kommer alltid regn, de är dygnsura.”

”Stort klassamhälle, sociala klyftor. Folk röstade på Margaret Thatcher liksom. Och de röstade en gång till. En massa nyliberal skit. Dåliga bostäder. Men mycket kultur, musik och sånt.”

”Jag har en bild av att jag sparkar uppåt, att det är en kolonialmakt. Levnadsstandarden och livsvillkoren är sämre. Låga löner, skitjobben. Det finns inte pappaledighet. De har fortfarande könsuppdelade skolor, sånt som jag avskyr, som är så otroligt konservativt, som påverkar människor jävligt mycket. Kvinnosynen.”

”Jag är inte speciellt drogliberal. Landet är lite passiviserat, det känns ju inte som en överdrift att koppla ihop det med drogerna.”

”Jag söker mig tillbaka till England gång på gång för att få kulturella kickar. I kontrollerade uppstyltade Sverige, kan vi inte tillåta oss lite utsvävningar? Jag såg på OS-invigningen och avslutningen och insåg hur mycket det är jag älskar med engelsk kultur, att det är det land som influerat mig mest kulturellt; jag kan nästan glömma bort det för det är så mycket som är destruktivt och tråkigt.”

”Brighton är den mest vitala vibrerande inspirerande stad jag varit i.”

”Det är både tuffare och enklare, jobb och bostadsmässigt, men också lite befriande.”

”Väldigt mycket gamla hus. Arkitektur. Mycket landsbygd, mycket pubar, mycket publiv i min bild och fotboll tänker jag på. Regn.”

Folk är mer extrema åt alla håll, sticker ut mer än i Sverige. Man säger vad man tycker, men egentligen vet jag inte om det stämmer.”

”Jag tänker mycket på London, det är som andra europeiska storstäder kan jag tänka mig: second hand-butiker och man går och kolla på musikaler, men det är sån liten del av England. Det är många som varit i Stockholm och tror att det är hela Sverige. London är inte hela England.”

”Det är sämre standard på byggnadsbeståndet, inte dålig standard, men sämre. Mer familjärt, tänker en pub framför mig att hela familjen går till puben. Fotbollstokigt land. Drottningen, konservativt och kungligt.”

”Mer trångt, mer packat, mer densitet i städerna.”

”Väldigt konservativt, vet inte om det är så, har inte fördjupande kunskap. Var i London för väldigt många år sen. Det var strängt och strikt. På Harrods fick man inte stå stilla, lite stelare än Sverige.”

”Uppdelat, mer konservativt, hierarkier. Mer rebelliskt, konstnärligt.”

”Spontant, enkelt, lätt att förstå. Lätt att hitta, lätt att åka tunnelbana, enkelt att leva där.”

 

Den här studien är inte på något sätt vetenskaplig, svaren på just den här frågan är baserade på intervjuer med femton personer i Sverige, i åldrarna 22-52 år. Nästa fråga: Var har du rest?

 

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE


Kommentarer
Postat av: Bara brittiskt

Vilket spännande projekt.:)

2014-06-11 @ 20:00:12
URL: http://barabrittiskt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0