Ett smakprov av PIHMA

Herr Agent har visat intresse för PIHMA. Han ville att jag skulle skriva ett synopsis (sammanfattning) samt översätta ett kapitel för att han skulle få ett smakprov. Så det är vad jag jobbat med denna veckan.

Jag började med att läsa igenom hela boken. Vilket jag bara gjort en gång förut. En märklig upplevelse, speciellt nu när jag har så stor distans till boken. Jag läste, men hade svårt att koncentrera mig eftersom jag visste vad skulle hända. Ändå blev jag överraskad av vissa paragrafer, som om jag hade glömt att jag skrivit dem. Blev även förvirrad över min egen struktur. Eftersom boken utspelas under tre år är det ju oundvikligt stora hopp i berättelsen. Eller så kanske jag bara blev förvirrad eftersom jag läste i en feberdimma. (Har precis kommit ut ur en fasansfull influensa som har gjort mig matt i både huvudet och kroppen.)

I alla fall så lyckades jag skriva ner ett synopsis. Min pjäsförfattarkompis Saskia tyckte att det lät mer som en reseplan, medan Sara tyckte att det var för detaljerat ... Det är svårt att sammanfatta en hel roman på bara en sida, speciellt eftersom det inte finns någon konkret handling, men jag hoppas att agenten i alla fall fattar vad det handlar om. Det inre resan, mer än den yttre resan.

Det var ännu svårare att hitta ett kapitel att översätta eftersom det finns så många typiskt svenska referenser och mycket svenskt slang (även Nässjö-slang!) Till slut valde jag kapitlet "En knottrig och en med jordgubbssmak", sid 91, eftersom det är ett ganska neutralt kapitel som skulle kunna utspela sig var som helst. Nu väntar jag med spänning på agentens omdöme. Om han gillar vad han läser kommer han ta med både PIHMA och REPLACING ANGEL och försöka sälja dem på bokmässan i London i April!

Nu då? Jag vill börja skriva en ny roman! Har en idé jag har tänkt på ett bra tag, men kan liksom inte komma igång ...

Kommentarer
Postat av: Annalivet

Wow. Vad spännande. Tror det är nyttigt att få syn på sin egen text sådär efter ett tag. Nu får vi hålla tummarna. K R A M

2011-03-11 @ 16:09:31
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: lotus

vi får brevväxla på temat nystart. jag står ju också där och stampar... deborah skickas iväg nu i helgen nämligen...

2011-03-12 @ 17:07:47
Postat av: lotus

OCH GRATTIS TILL INTRESSET AV PIHMA!! WOOOW!

2011-03-12 @ 17:08:32
Postat av: Jasmine

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-05-10 @ 19:40:37
URL: http://harmankardonreceiver.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0