Föreläsningar på Hemmaplan




Det är svårare att föreläsa i Nässjö än i någon annan stad.
Jag kan nämligen inte ljuga eller försköna min verklighet.
Det finns för många som känner, eller kände mig.
Inte för att jag behöver ljuga, men ibland är det svårt
att komma ihåg exakt hur det var ...

Plus att mina känslor för Nässjö kan beskrivas som hatkärlek.
Det är svårt att prata skita om Nässjö
inför folk som faktiskt bor där ...
Utan Nässjö skulle det ju inte blivit någon bok ...

Majgull Axelsson sa att om hon skriver aldrig om sig själv
för då blir det bara ljug.
Men om hon ljuger så blir det sanning ...

Det är lite så jag tänker också.
Punkindustriell hårdrockare med attityd är ett riktigt hopkop av sanning och lögn.
Känslorna och tankarna är helt sanna dock.

Jag körde samma föreläsning både i tisdags och onsdags,
men publiken var väldigt annorlunda.
På tisdagen i Konsthallen (anordnat av biblioteket) var det mest medelålders kvinnor.
(Förutom ett par gamla klasskompisar. En av dem var Emma (bilden). Det var även Emmas rum i garaget på Trädgårdsgatan som blev inspiration till Amandas rum i boken ...)
På onsdagen på Ungdomsgården var det mest unga tjejer. Jättekul eftersom en del av dem just nu går på Brinellgymnasiet där romanen utspelar sig. Det var också tjejer från skrivarlinjen på Sörängens folkhögskola.

Även om PIHMA blivit stämplad som en ungdomsbok är det lika många vuxna som ungdomar som säger att de känner igen sig i osäkerheten och utanförskapet och utseendefixeringen.

Imorgon ska jag till Holavedsgymnasiet i Tranås och föreläsa i samband med ettornas Livskunskapsdag.

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag förstår att det är underligt att föreläsa i hemstaden! Särskilt nu när jag varit med om nåt liknande! Men det är kul att hemstaden ändå stöttar och är stolta över sin författarförmåga Louise Halvardsson!

2010-09-10 @ 11:38:19
Postat av: Emmee

Hejhej! (Elev på holaveden). Ville bara säga att din föreläsning var väldigt bra och intressant! Man lärde sig så mycket av det (: Tack! (:

2010-09-10 @ 14:48:40
URL: http://photofire.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0