Who the f*** is Kitty?

"Knutte", en punkare jag var olyckligt kär i som 15-åring sa att han vägrade att bära reklam. Jag undrar om han har lyckats undvika Kitty. Till och med jag äger ett par Hello Kitty-strumpor (födelsedagspresent) Men vem i h-vete är Kitty?

Nästan varje affär säljer kläder, plånböcker, pennor etc. med Hello Kitty-loggan. Vad som stör mig är att folk köper de här prylarna bara för att de är tillgängliga. Tänk om Kitty är en mördare? Som tur är stämmer det inte, men jag var tvungen att googla Hello Kitty för att ta reda på vem hon är. En japansk seriefigur. Ganska oskyldigt. Men jag tvivlar på att de flesta som har på sig Hello Kitty-T-shirts/strumpor/trosor nånsin har sett ett avsnitt av serien/programmet.

Det fick mig att tänka. Jag skulle kunna locka folk att köpa min roman, Punkindustriell hårdrockare med attityd, genom att producera prylar med bokloggan. Det var faktiskt min Broder Daniels idé med tröjan. Jag lät trycka upp två exemplar att ha på mig vid speciella tillfällen som bokmässan m.m. Men varje gång jag bär den frågar folk var de kan köpa den. Det skulle innebära bra marknadsföring för mig ...

Men jag har inte copyright på bilden. Copyrighten tillhör designern Ida Branzell Rosén och jag kan inte tacka henne tillräckligt för ett sånt underbart bokomslag. Det skulle vara skumt om människor gick omkring med en bild av PIHMA utan att veta att det var en bok ...

Så nästa gång du köper en Hello Kitty-T-shirt tänk på om du verkligen vill vara en levande reklampelare för något som du inte brinner för. (Ursäkter till alla riktiga Hello Kitty-fans och ursäkter även till GameGirl som tycker att Hello Kitty-tröjor är bra när man raggar.)

OCH HÄR KAN MAN LÄSA EN INTRESSANT KRITISK ARTIKEL OM HELLO KITTY. (den fick mig att vilja skura golvet med mina Hello Kitty-strumpor)

Kommentarer
Postat av: Sandra Lang

Precis vad jag också tycker! Ofta ser jag folk som inte alls verkar tänka på att de har någons varumärke på kläderna så att det syns på långt håll. Så passionslöst och platt.

2010-10-16 @ 10:55:05
Postat av: Lotus

Det är därför jag undviker tröjor med tryck (förrutom en med en arg bläckfisk inköpt i brighton då) och sedan vet jag att jag har frågat dig var man får tag i PIHMAtröjor ;D

2010-10-16 @ 23:02:32
URL: http://kreckla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0