Att möta sina kollegor

Det är en helt otrolig känsla att träffa författare som man beundrar som plötsligt vet vem man är och till och med har läst ens bok!

På onsdagskvällen under Litteraturveckan i Göteborg var det en så kallad utbudskväll där medverkande författare fick fem minuter att presentera sig själva på scen  för lärare och bibliotekarier i Göteborgsområdet. Fem minuter är ingenting, men jag lyckades få fram att PIHMA främst handlar om identitet och att en punkstil kan vara ett sätt att göra uppror mot ett utseendefixerat samhälle. Jag visade bilder på mig själv som 15-åring och 18-åring och vilken transformation jag gick igenom under sena tonåren ...



De flesta andra författarna pratade om böcker för en yngre publik och det var fint att få en inblick i vad som pågår i Sveriges barnlitteratur. Jag pratade bl a med Mårten Melin som även skriver dikter för barn och han gav mig ett exemplar av sin bok Svarta kängor med gul söm. Helt underbar historia om en kille som får ett par veganska kängor i födelsedagspresent. Så fint och enkelt beskrivit om hur det kan vara med känslorna och kompisarna och tjejerna när man går i mellanstadiet. Jag slukade den på bussen hem från Heathrow.

Träffade även Katarina Kieri som är en författare jag gillar skarpt! Hennes Dansar Elias? Nej! var en bok jag läste för att få inspiration när jag skrev PIHMA och hon har också skrivit dikter för vuxna som jag gillar. Det var så kul att få ett ansikte på en människa som jag bara kände till till namnet. När vi gick av spårvagnen på väg till lokalen där författarna skulle träffas på onsdagskvällen frågade jag om hon också var författare eftersom jag hörde att hon pratade om böcker och då sträckte hon fram handen och sa "Katarina Kieri" och jag blev helt förbluffad.

Men det bästa av allt var att träffa min gamla idol Per Nilsson som mest är känd för Hjärtats Fröjd. Jag läste otroligt mycket Per Nilsson i tonåren och även efter tonåren. Min favoritbok av honom är Ett annat sätt att vara ung och jag berättade hur jag fascinerades av det han skrivit om att ta upp plats på den här jorden. Det visade sig också att Per hade läst PIHMA eftersom han var en av de som bestämde att den skulle få kulturstöd! Otroligt roligt.

Katarina Kieri och Per Nilsson presenterade under kvällen en bok de har skrivit tillsammans som heter I det här trädet. Ett mycket spännande projekt och magiskt hur nära man kommer någon när man skriver tillsammans. Katarina berättade att hon hade funderat på hur hemskt det skulle vara att gå genom isen och när hon kommer hem och öppnar mailen har Per skrivit "Jag gick genom isen ...".

Nu är jag hemma i Brighton. Och känner mig otroligt kluven. Ska jag skriva nästa roman på engelska eller svenska? För ungdomar eller för vuxna? Och vad händer med Replacing Angel? Ska jag skicka den till svenskt förlag också? Många frågor ... Finfint brev från Sara väntade på mig igår och idag fick jag ett  lika fint brev från Lotus. Tack! Det känns skönt att ha så fina kollegor.

Kommentarer
Postat av: Lotus

Du har mitt stöd vilket språk du än väljer till nästa roman!! Spännande! Själv har jag satt sista maj som deborahs förlossningsdatum. Känns pirrigt. Jag har en text som ska skrivas snart. Under påsken hoppas jag.

2010-03-27 @ 19:57:39
Postat av: Mårten

Kul att du gillade boken! Jag håller på och läser din, började i pausen (rasten heter det kanske) på en skola på torsdagen och gillar den skarpt! Intressant det du skriver om karaktärdriven bok istället för plotdito. Hej!

2010-03-27 @ 21:24:59
URL: http://www.martenmelin.se
Postat av: annalivet

Å vad spännande och lärorikt du verkar ha haft det i Göteborg vännen. Jag blev nyfiken både på Melins barndikter och samarbetet mellan Kieri och Nilsson. Jag hade faktiskt en spion där i Göteborg visade det sig... Hörde att ditt föredrag var jättebra.



K R A M

2010-03-29 @ 23:44:49
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: malin

oj wow, kul! Måste kännas underbart. Kram

2010-03-31 @ 22:25:26
URL: http://malinrocaahlgren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0