Hjälp med baksidetexten till danska utgåvan av PIHMA

Min danska förläggare har bett mig ge förslag på en baksidetext vilket jag är mycket glad över.
Vad gäller pocketversionen fick jag inte se baksidetexten förrän boken kom ut ... 
Det är dock knepigt att sammanfatta sin egen bok.

Förläggaren har bett mig om följande:
1. Kort sammanfattande text som ska väcka intresse
2. Kort citat från boken
3. 2-3 Citat från recensioner

Jag har svårt att välja! Snälla hjälp mig!

Förslag på sammanfattande baksidetext:


När Amanda börjar gymnasiet är hon okysst, oskuld och har aldrig haft en pojkvän. Med hjälp av Kim som är gammal nog att handla på systemet tänker hon bli snygg och cool. Men det är svårt när man varken passar in bland de perfekta, blonderade humanisterna eller de svarhåriga, piercade rockmänniskorna på estetprogrammet. Att bo i en håla där alla vet allt om alla gör inte det hela lättare. Amandas experimenterar med hårfärg, kläder, sex och alkohol i hopp om att hitta sig själv.

Förslag på citat ur boken: (Vilket är bäst eller har ni några andra förslag?)

1.
”Innerst inne tror jag att alla vill vara något, vad det än må vara. Men det räcker inte med att bara vara punkare eller feminist. Det finns kängpunkare, trallpunkare, anarkafeminister och livmodersfeminister. Varför göra det så komplicerat? Vad det handlar om i slutändan är vilken sida man hamnar på. Den snygga eller den fula.”

eller:

2.
”Kim askar i ett nedbrunnet ljus.
– Varenda fjortis har en pärla i näsan eller en fjäril tatuerad på skuldran. Jag kan absolut inte tänka mig dig med piercing. Du var så annorlunda när du var liten. Jag hatade andra barn, men dig kunde man prata med.
På botten av min mugg ligger en klump med sump.
– Men jag ville inte bli som Josefin! säger jag. Tänkte skaffa en ring, ingen löjlig pärla.
Kim hoppar upp och byter sida på kassetten. Lou Reed låter ledsen fastän han sjunger om en perfekt dag.
– All right, Amanda. Fick just en annan idé.”

Citat från recensioner: (välj 2 eller 3 eller ge förslag på andra)


”Punkindustriell hårdrockare med attityd framkallar en känsla av att vara självupplevd och det är dess styrka. Skildringen av grovhångel, råsupande, tomt hängande på pizzerior, klubbar och spytrista partyn får sitt värde genom att man upplever en autenticitet som gör att man grips av tristessen”.
– Kristin Hallberg, Svenska Dagbladet

”Louise Halvardsson har en särskilt skärpt blick. Trots att hon själv lämnat tonårslandet lyckas hon se in i det, skarpt och klart. Ingen av de minsta detaljerna, nyanserna, stämningarna går förlorade trots att hon befinner sig en bit bort. Det kräver ett engagemang, ett brett minne och en bra berättare.”
- Caroline Owman, Skånska Dagbladet

”Kanske är det just de stora kontrasterna i Amandas stormiga liv som gör Punkindustriell hårdrockare med attityd så bra. Kanske är det Louise Halvardssons språk, ena stunden rättframt och rått och nästa skört. Kanske är det här bara en riktigt, riktigt bra bok.”
- Kajsa Århäll, Mariestads Tidning

”Man behöver förresten varken gilla punk eller hårdrock för att tycka om den. Det räcker med att man är eller har varit tonåring själv. ”
- Camilla Jönsson, Hallandsposten

Boken är autentisk, ibland lite väl när den ymnigt beskriver baksmälla, kroppsfunderingar och skärsår, men det är just det som jag tror berör läsare och då kanske framförallt tonårstjejer."
- Anna-Karin Lindh Hedin, Bibliotekstjänst


SUPERTACKSAM FÖR SYNPUNKTER SÅ FORT SOM MÖJLIGT!

Kommentarer
Postat av: nilla

Ha en bra midsommar kompis. Hoppas du kan hitta en stång du kan dansa runt. Dags att introducera "the little frogs" till engelskmännen.

2009-06-19 @ 17:00:31
Postat av: Svinto

*från boken:* jag tycker första förslaget, det är rappare, kortare och mer rakt på. slutmeningen är bra.



*recensioner:* SVENSKA DAGBLADET och Skånska Dagbladet, Mariestad om du ska ha en tredje också. De två första måste du ha med! SÅ är det bara. Jag lovar dig! (SvD MÅSTE du ha med för att det är en av eller Sveriges största tidning, Skånskan för att det är nära Danmark. Dessutom säger de bra saker!)

2009-06-20 @ 20:56:42
URL: http://www.svintosara.blogg.se.
Postat av: Anonym

Hej ho. Min mail strular, så jag kan inte skriva eller läsa mail. Allt är bra och vi överlevde midsommar.

2009-06-21 @ 20:32:38
Postat av: Svinto

ville bara upplysa om att mitt bröllop blir mycket mindre än planerat.



jag har inga pengar och det viktiga är att budskapet kommer fram. blir kanske 20 pers eller nåt på en restaurang. jag vill förstås jättegärna att du kommer men bara så att du vet...

2009-06-29 @ 23:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0