Kreativt Utbyte



Det hela började med ett SMS i feburari 2008. Jag berättade för Sue att jag var tillbaka i Brighton och frågade om hon ville träffas och skriva. Sue messade tillbaka direkt och det var början på vårat kreativa utbyte.

Våra första möten handlade enbart om skrivande. Vi gjorde skrivövningar och gav varandra feedback på våra senaste dikter. Vi gav även varandra uppgifter. Till att börja med handlade det om att t ex skriva en dikt till en tävling eller skriva klart en novell. Men ju mer vi lärde känna varandra ändrade våra möten karaktär ...

Nu har Sue tagit en paus från skrivande och satsar istället på att göra dockor (ej leksaker!) samt smycken. Och den senaste tiden har jag varit så fokuserad på romanskrivande att jag inte har känt mig motiverad att skriva dikter. Så våra så kallade uppgifter är också annorlunda. Det kan vara allt från att skriva ett beundrarbrev till Miranda July till att tillverka en mage. (Sue visar en av sina dockmagar på bilden.) Till nästa möte (vi träffas i regel varannan vecka) har jag i "läxa" att planera ett skrivarläger åt mig själv. Har tänkt att åka iväg en helg i january och bo på vandrarhem eller Bed&Breakfast för att färdigställa Replacing Angel.

Även om Sue och jag håller på med olika konstformer lär vi oss mycket av varandra. Det är samma kreativa process där man glädjs och våndas om vartannat och det är värdefullt att ha stöd från en annan konstnär. En stor del av våra möten går åt till att diskutera pågående projekt och ibland är det allt man behöver: en plats att ventilera sin ångest och sina förväntningar.

Det är underbart med allt stöd jag får via internet av underbara vänner över hela världen. Men inget går upp mot att träffa någon i verkligheten. Jag vet inte varför det är så. Men ett riktigt samtal öga mot öga har så mycket mer effekt än ett email även om samma saker sägs ... Och telefoner är läskiga. Just för att man inte kan se vad den andra personen gör i andra änden. Speciellt nu med bärbara telefoner. Tänk om någon sitter och bajsar samtidigt som hon eller han pratar med dig ... Nä, nu kom jag ifrån ämnet. Tack alla underbara kreativa vänner! Jag önskar att jag kunde träffa fler av er öga mot öga lite oftare ...

Kommentarer
Postat av: svinto

Vad härligt att ni har ett sådant fint utbyte! jag försöker ordna liknande, det är jättebra när man studerar också (såklart) men sedan får man för sig att det bara tar tid från det som är viktigt. men det är ju sådana här möten som får en att fokusera. att evta vad man håller på med!



(Ps. Jag skulle absolut säga till innan jag börjar bajsa så du behöver inte vara orolig)

2009-12-11 @ 13:43:48
Postat av: svinto

jag vill köpa ett tärningsarmband!!!!!!!!! svart. nej vitt. med grönt emellan!

2009-12-11 @ 13:47:42
Postat av: svinto river

kan man

2009-12-11 @ 13:47:55
Postat av: Lotus

Vad är ett tärningsarmband? Det låter otroligt fint!



Ja, kreativa möten är verkligen underbart! Jag har ju Emelie Pavlov som kommer hit ibland, och då arbetar vi. Jag har Annalivet! Jag har dig därborta. Du inspirerar mig må du tro. Din flit och din övertygelse får också mig att vilja arbeta och verkligen få till berättandet och skrivandet! Och, ja! Det funkar!

2009-12-11 @ 19:37:47
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: svinto

Sue har gjort sådant! Vill ha. Fråga bums"!

2009-12-12 @ 05:56:47
Postat av: lollo

Svinto: vi får väl se vad tomten kommer med hohoho

2009-12-12 @ 10:42:18
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: Svinto

hihihi!



men jag har ju mördat tomten. kan inte bocken komma istället. eller elvis.

2009-12-13 @ 15:03:23
Postat av: Lotus

Still: Nyfiken på hur ett tärningsarmband ser ut.

2009-12-13 @ 20:42:11
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: lollo

lotus: gå in på länken till sues stuff som jag länkade till i blogginlägget. där kan du titta på hennes smycken m.m.

2009-12-13 @ 22:03:42
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: Lotus

Jag fattade det tillslut! Vilka fiiina saker!

2009-12-14 @ 21:23:56
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: malin

Lyllo dig som har/haft en att byta med, att ha tiden att kunna göra det. Jag är dock tacksma för internet och alla andra konst och skrivarbloggar, annars hade jag gått under. Kram och god jul.

2009-12-22 @ 10:35:08
URL: http://malinrocaahlgren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0