PIHMA - ett år sen debuten

GRATTIS PÅ 1-ÅRSDAGEN



I dagarna är det ett år sedan PIHMA släpptes ... mycket har hänt under ett år ...

* Release-fest på Grekiska Tavernan i Midsommarkransen

*Officiellt släpp i samband med bokmässan

*Signering på Bokia i Nässjö

*Medverkan på TV: Smålandsnytt & Eftersnack

*Intervjuer med tidningar runt om i Småland

*Intervju Radio Jönköping

*Recensioner från tidningar i hela Sverige

*Föreläsningar på bibliotek och Rotaryklubb och Zontaklubb i Nässjö

*BUS (Barn- och ungdomssektionen på Författarförbundet) Julfest

*Författarbesök på gymnaiseskolor, högstadium och folkhögskolor (främst i Småland)

*Nominerad till Slangbellan - vann Slangbellan för bästa barn-&ungdomsdebut

*Recension i Svenska Dagbladet

*Omnämnd på SVT - kulturnyheterna

*Intervjuer i "Författaren" och "Tidningen Folkhögskolan"

*Första upplagan slutsåld, andra upplaga tryckt

*Översättning till danska


Om du har orkat läsa så här långt kanske du tänker "oj vilken tur hon har haft". Kanske känner du dig till och med lite avundsjuk. (Det skulle jag gjort ;=) Men vad de flesta inte vet är att det är GRYMT HÅRT ARBETE, speciellt när man är utgiven på ett litet förlag som Författarhuset. Det finns inte möjlighet för stora PR-kampanjer a la Bonniers. Anledningen till att jag blev recenserad i så många tidningar var att jag ringde runt och "tjatade". Även om Författarhuset skickat ut en hel del recensionsexemplar är det många journalister som bara recenserar de mest kända författarna. Samma sak med skolbesöken. Jag har fått ringa och bjuda in mig själv. Vilket kan vara otroligt knäckande när man får nej efter nej innan det där ja-et kommer ... Knäckande är det också att gå in bokaffärer och be dem köpa in min bok. (Igen: bokhandlare är rädda för att ta hem böcker från små förlag.) Lite roligare har det varit att gå på poetry slams eller öppna scener för poesi och framföra bokens enda dikt "En helvetes massa hål" ...

Trots denna lilla klagosång har det hårda arbetet verkligen lönat sig. Eller kanske är det bara tack vare att jag vann Slangbellan ... I år får jag betalt för att medverka på bokmässan, plus att jag kommer bli intervjuad på Författarförbundets scen. I oktober får jag betalt för att medverka på en annan mässa: "Litteralund". Nu kontaktar tidningar och skolor mig istället för tvärtom ...


Tack i tusenfalt för tiotusende gången till alla som har hejat på mig. Ni vet vilka ni är. ( R.I.P.  Farmor, Greken, Eva.)
Idag träffade jag en kille i Stadsparken i Nässjö som blev impad över att jag skrivit en bok. Han skulle också vilja skriva en bok. Men han sa att det var för jobbigt.
 "Jag skulle bara vilja prata och så kunde någon annan skriva ner det åt mig ..."

Han skulle bara veta att det jobbiga är inte att skriva boken. Det jobbiga är att visa den för världen. Hur ska någon kunna tycka något om en bok om de inte ens vet att den finns?


Till dig som ska på bokmässan: klicka här för att se mitt program.

Kommentarer
Postat av: Sandra Lang

Det här är vackert, det är den första tanke som dyker upp i huvudet på mig. Det är en fin, stark och häftig skildring av stort, starkt och coolt år för en människa som strålar. Du är en klar källa till inspiration för mig.

2008-09-26 @ 13:31:07
URL: http://sandralang.blogg.se/
Postat av: Sara

Jösses vad mycket du har gjort! Vilket äventyr det är! Du är så bra! KRAM

2008-09-29 @ 10:16:29
Postat av: annalivet

Å vad du är duktig kära Lollo! Jag blir så stolt och så imponerad. Det har varit så roligt att få vara med dig på den här resan, som bara fortsätter och fortsätter!

2008-09-30 @ 19:00:46
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: Evelina

Har snart knåpat mig igenom halva boken, om inte mer. Det är nästan så att jag inte kan lägga ifrån mig den om kvällarna! Tycker även att det är roligt att någon annan än människor som ser tråkiga ut skriver böcker. (och med det ville jag säga att ditt hår är urläckert).

2008-10-23 @ 21:50:17
URL: http://komigenleeeena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0