Saturday 20 November 2004

Hon är en svensk tjej som sitter i en kall källarlägenhet i Brighton. Pojkvännen är i rummet bredvid och pratar datorer. Hon har en flaska billigt vitt vin bredvid datorn. Hon skriver fortfarande på sin roman. Hon har alltid skrivet på en roman. Hon är författare, men inte publicerad. På dagarna går hon mest runt och har ångest över att hon inte har någon motivation. Ingen motivation att skriva, ingen motivation att leva. Mest beror det på en inre stress. Att hon inte tror att hon är berättigad att skapa. Att hon borde göra något annat, som fyller hennes fickor med pengar. Hon har två svartjobb, städjobb. Hyran till pojkvännen är också svart. Och låg. Och hon handlar och dammsuger och han betalar för maten.

Hon är ensam i sitt huvud. Ensam i sitt skapande. Hon skulle kunna vara på andra platser, i grupper. Hon bor ju i Brighton! Stad full av kultur. Hon vill sprattla och leka. Men hon håller igen för att siffrorna på kontot rasar. Hon har ingen respekt. Det är bara siffror. Och vad betyder pengar egentligen?


*

Inspirerad av Annalivet gick jag igenom gamla dagboksanteckningar. Jag brukar ha ett dokument öppet parallellt med romandokumentet. När det tar stopp i romanskrivandet är det skönt att skriva ner lite tankar som inte passar in.


Ovanstående dagboksanteckning skrev jag strax efter att jag fått sparken från bokhandeln jag jobbade i pga att jag inte följde deras "dress code". Det är så häftigt att gå tillbaka i tiden och se hur saker och ting har förändrats. Ofta till det bättre ;=). Alla borde skriva dagbok!

Kommentarer
Postat av: sara

"siffrorna på kontot rasar" snygg bild...

ja dagböcker är själens spegel (höll jag på att säga) och ibland på soliga dagar brukar jag ibland IBLAND också utbrista (och det är alldeles sant): allt löser sig på bästa sätt...TILLSLUT

bara det att man inte vet när det lyckliga "slutet" kommer

2008-05-07 @ 21:12:56
Postat av: sara

måste nog sno denna ide från anna jag med...

2008-05-07 @ 21:14:05
Postat av: annalivet

härligt att vara en inspiratör till för er flickor. man ska sno idéer. ska strax dela med mig av en tolv år gammal söndag på min blogg... love & respect!

2008-05-08 @ 22:29:27
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Lotus

Jag har fortfarande inte vågat öppna mina riktigt gamla dagböcker. De ligger i en flyttkartong hemma hos mamma... I de nyare har preskriptionstiden inte gått ut ännu...

2008-05-09 @ 08:51:01
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: Svinto

Hej! Vi ska läsa Julia Cameron på skrivarkursen.

"The right to write: an invitation and initiation into the writing life"

Har du läst den?

2008-05-09 @ 10:14:27
URL: http://www.svintosara.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0