Samtal med mina karaktärer och böcker om (om-)skrivande

Jag läste en gång en tidningsartikel om frågor man bör ställa sina karaktärer:

1. Vem är du?

2. Var är du?

3. Var kommer du ifrån?

4. Vart du är på väg?

Den senaste veckan har jag "samtalat med mina karaktärer"
(inte helt olikt en chat via nätet fast jag skriver i ett Word-dokument)
och svaren jag fått är mycket intressanta!
Måste vara mitt undermedvetna som jobbar :=)

Har även läst böcker om skrivande. (Personligen tror jag det är viktigt att man inte läser för många såna böcker. Det kan hända att man blir blockerad. Bättre att man tar tid att välja rätt bok när man känner sig fastlåst.)
En viktig grej jag snappade upp är att man ofta slänger in för många karaktärer i handlingen.
Man måste fråga: Var har du för anledning att existera i den här historien?
I verkliga livet är det hundratals, kanske tusentals personer som passerar revy utan att det behöver betyda något.
(fast personligen tror jag att varje litet möte påverkar på ett eller annat sätt)
I en roman måste alla personer ha en mening. Det måste alltid finnas ett VARFÖR de dyker upp på en speciell plats, VARFÖR de säger något eller gör något.

Jag har även inhandlat en bok som ska hjälpa mig på traven. På 17 helger (eller 17 x2 dagar eftersom jag jobbar oregelbundna tider och dagar) ska jag vara färdig med omskrivningsprocessen om jag följer bokens upplägg.

När jag skrev om PIHMA följde jag denna bok:

Kommentarer
Postat av: Svinto!

Mycket goda tips. Camerons bok hjälper mig mycket, men den är lättsammare än de andra två så när man gjort dem vill man kanske inte göra denna... men hon är alltid bra på vissa saker. Men hon är hård, inga ursäkter får man ha, hihi... alla ursäkter jag gör mig går om intet när jag läser henne. Sjutton också! Men hon känns ju lite amerikansk, men det märks inte så ´mycket i denna bok.



Det finns inga såna bra böcker i Sverige som de här två du rekommenderade (eller de kanske finns på svenska, vad vet jag, tror dock inte det). Jag älskar ordning och reda och dessa böckerna hjälper väl till med det. Jag har skrivit hela hjältestoryn nu och skall börja redigera (igen). Det känns tungt och läskigt, all hjälp är välkommen!

2008-06-11 @ 21:56:12
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Ängeln

imorgon ska jag goda med Bob på Sörängen!! =)

vore skoj om du vore där med... vi skulle kunna njuta ikapp ;-=

allt väl??

2008-06-11 @ 22:02:37
URL: http://angelmedhorn.blogg.se/
Postat av: familjen sarah

jo just det.



ja det är jag igen.



har du hört nåt från exp. ???

2008-06-11 @ 22:21:54
Postat av: Lotus

Hej fina. Jo, denna kvinna med två diktsamlingar publicerade (har brevet bredvid mig, men det är så mörkt att jag inte ser hennes namn) Är de dyrbara att köpa? Jag blev väldigt intresserad efter din beskrivning av dem. Kanske kunde jag skicka pengar på något vänster? Någon av dem som är extra bra?

2008-06-11 @ 22:31:08
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: Sandra Lang

De där böckerna ska jag spana in. Tack för tipsen!

2008-06-12 @ 08:58:08
URL: http://sandralang.blogg.se/
Postat av: Lotus

Jag har närmare 40 dikter skrivna på ett projekt som liksom sprungit sig på mig. Är det något du kan tänka dig att läsa och tänka lite kring? Jag behöver veta vad jag syssla med egentligen...

2008-06-13 @ 13:54:37
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: svinto

hittade marshall på bokus

2008-06-22 @ 00:39:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0