Flashbacks

Uppdatering: Mitt nya romanprojekt

Jag jobbar mycket med vad som hände innan sidan 1

Har gjort följande övningar från The Weekend Novelist Re-drafts the novel:

Skriv i 5 mintuer om vad

1. din huvudperson gjorde 1 timma innan vi träffar henne/honom på sidan 1

2. din huvudperson gjorde 1 vecka innan vi träffar henne/honom på sidan 1

3. din huvudperson gjorde 1 år innan vi träffar henne/honom på sidan 1

4. vad din huvudperson gjorde 5 år innan vi träffar henne/honom på sidan 1

Jag provade denna övning på min huvudperson Natalie ...
Jag kan avslöja att ...
1 timma innan var hon på en flygplats
1 vecka innan började hon packa med stora störningar från hennes lillasyster
1 år innan satt hon i skolan och planerade kvällens supande med Angel från England
5 år innan var hon på släktkalas där hennes lillasyster var i blickfånget

Eftersom jag redan kände Natalie ganska bra provade jag denna övning på två andra karaktärer.
Jag har kommit fram till att jag har 3 huvudpersoner som är viktigast för handlingen,
även om det är Natalie som berättar historian i första person presens.
(yes samma stil som Punkindustriell hårdrockare med attityd är skriven i)

Problemet är att Angel har en massa massa bakgrund som måste komma fram
saker som hände i hennes förflutna som Natalie inte vet om
kanske detta kan avslöjas i brev från Angel till Natalie?

I PIHMA använde jag flashback i små korta anteckningar som jag kallade för Hål.
Jag undrar om jag behöver använda mig av en liknande teknik här.
Men jag känner inte för att skriva om Natalies barndom (skulle bli för lik Amandas barndom)
det är mer Angels historia som jag är nyfiken på!

Så där. Nu har jag visst avslöjat två karaktärer. Natalie och Angel. Nej tre förresten. Natalies syster.

Kommentarer
Postat av: Svinto!

Spännande! Spännande!



Lycka till med fortsatt arbete!



Kram gullis!

2008-06-27 @ 16:55:32
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: Ajabaja (Svinto)

man ska inte använda för mycket utropstecken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2008-06-27 @ 16:55:59
Postat av: Caroline

Hej, valde närmsta inlägget att kommentera under.

Igår kväll så läste jag ut "Punkindustriell hårdrockare med attityd".

Verkligen bra bok, kunde inte sluta läsa den.

Ville bara säga det.



Lycka till i fortsättningen

2008-06-27 @ 20:14:22
Postat av: Caroline (igen)

Och joo... man kunder verkligen se hur personerna såg ut om de skulle finnas på riktigt.

Någon chans att det kommer en filmatisering av den i framtiden? Skulle vara kul.



Lycka till i fortsättningen som sagt.

2008-06-27 @ 20:17:08
URL: http://carolineanderssonx.blogg.se/
Postat av: Lotus

Ja, ville bara skriva och uttrycka kärlek och lycka över att det är poesi påväg hem till mig!! KRAMAR OCH KÄRLEK!

2008-06-27 @ 20:49:17
URL: http://kreckla.blogg.se/
Postat av: Ängeln

ja det verkar som att de har gjort slut. och Bob är i hjärtesorg men han var lika vacker som alltid. sa till honom att han var lika bra som alltid. han höll inte med mig. vi slogs nästan liten. sen smekte han boken jag precis köpt. ;-)



härligt att höra att det går framåt med das bok. vill läsa snart.



massa kramar

2008-06-27 @ 23:46:28
URL: http://angelmedhorn.blogg.se/
Postat av: Svinto

Kul med fan-inlägg från ännu en PIHMA-beundrare! Vi är många nu!



Evigt tacksam för dessa tips på hur man kan omarbeta sin text! I Like it! (Jag har ju nästan inga böcker att titta i här och Shakespeare & Co. hade heller inga bra om omskrivning, underligt nog!)

2008-06-29 @ 11:12:03
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: annalivet

å vad spännande allt låter. jag spricker av nyfikenhet. och beundran. hurra för dig lollo!

2008-07-05 @ 14:29:46
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: Toffs

Hej! Hoppas det är okej att jag helt och hållet stjäl den här skrivövningen av dig, jag jobbar som författarcoach och skrivkursledare...samt har novellsamling på g....men har kört fast. Tror det kan lossna om jag får låna lite av dig... kram kram

2008-07-05 @ 22:19:51
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0