Vad har en berättelse för uppgift?

*UNDERHÅLLA

*FÖRKLARA

*FLY VERKLIGHETEN

På engelska pratar man om 3 "E"

*ENTERTAIN

*EXPLAIN

*ESCAPE

Idag deltog jag  i författaren och poeten Anthony Josephs workshop som tog itu med "plot" eller handling.
Jag är väldigt fascinerad av just handling. Hur en händelse leder till en annan händelse. Kan man skriva en berättelse där "inget" händer och ändå göra berättelsen intressant?

Anthony gick igenom grunderna i berättarteknink. Hur viktigt det är att man tänker på att det man berättar måste fylla någon slags funktion. Man kan skriva om något långtråkigt t ex sin katt om man berättar det på "rätt sätt". Men man kan inte skriva "Jag köpte kattmat på väg hem från jobbet och när jag kom hem matade jag min katt som var hungrig." Vad man skriver måste vara underhållande eller ge läsaren någon ny insikt . Det ultimata är att fånga läsaren så att hon eller hon totalt går upp i en annan värld och glömmer tid och rum.

Mitt problem är att jag älskar att beskriva folk som äter middag eller går på toa. Jag älskar vardagsrealism. Jag kan skriva om detta. Men jag måste vara vaksam. För att det ska bli en berättelse måste det finnas konflikt.
PIHMA har ingen klassisk handling, men konflikten är inuti Amanda. Hon känner sig ful och misslyckad vad hon än tar sig för. Men mot slutet av berättelsen har hon genom sina erfarenheter fått mer självförtroende ...

Bloggläsare: Varför läser ni böcker? Vad fyller de för funktion i era liv? Vad förväntar ni er när ni börjar läsa en ny bok?

Kommentarer
Postat av: SvintoSara

Jösses jag vet inte! Jag vill få en annan tanke i huvudet än mina egna tror jag. Jag vill bli överraskad och känna igen mig på en gång, tänka på ett nytt sätt efter boken är slut. och gärna ett "aha!"

2008-07-18 @ 14:18:40
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: annalivet

för mig handlar det om de där tre e:na helt klart. särskilt entertain och escape. det är en häftig känsla så här på semester när jag läser på löpande band. hur boken hänger kvar, och hur det kan vara svårt att ta sig an nästa. men hux flux är man inne i den.

2008-08-03 @ 22:40:19
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: Ovemelissa

What a cool web site. Love the pages you have on motivation, keep up the work I hope to read more soon.

2008-11-07 @ 08:17:05
URL: http://ovemelissa.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0