Att utsätta folk för poesi

Den här veckan har jag gjort två av mina svåraste poesi-gig nånsin. Varför? I vanliga fall brukar jag uppträda på säkra ställen, d.v.s. små källarlokaler och andra platser dit poeter och folk som gillar att lyssna på poesi söker sig. Alltså: publiken är där för att de vill vara där, har till och med betalat för att komma dit.

I onsdags framförde jag dikter på en pub (Grand Central vid Brighton station). Det var öppen scen främst för musiker, men de flesta människor på puben var där för att dricka öl och snacka skit med sina vänner/bekanta/kolleger eller kanske ta en öl medan de väntade på tåget. De var inte berädda på att en rödhårig svensk tjej skulle ställa sig mitt på golvet med en mikrofon och skrika; "Hello, I'm Lou Ice. If you step on me I crack, if you smile at me you melt."
Som tur var, var de förvånansvärt snälla och tysta och till och med applåderade.





I fredags var jag en av flera poeter som uppträdde på 02 Wireless Festival i Hyde Park.
(KLICKA PÅ BILDERNA SÅ BLIR DE STORA - t.v. Bernadette Cremin, t.h. Morgan Moon)
Samma sak där - publiken var där för att festa loss och se en massa band. De var inte beredda på att ett gäng poeter skulle våldgästa scenen i ölträdgården ... Från min plats på scen har jag aldrig sett så många förvånade ansikten. Många stannade upp och undrade vad som pågick. Även här var reaktionerna positiva, men vid ett tillfälle kastade någon upp en påse med piss på scenen! Som tur var blev ingen träffad.

Nu undrar jag vad ni bloggläsare tycker om det här? Ska man bara läsa poesi för folk som är intresserade eller kan man utsätta folk som inte är beredda för poesi? Själv tycker jag att det är bra. Det är så lätt att bli insnöad. Att köra sina dikter i ett litet rum och bli applåderad av en publik som till 99% består av folk som också skriver poesi. Jag tycker att det är dags att öppna upp, att sprida poesin till platser där den verkligen hör hemma: bland "vanligt" folk!

Å andra sidan skulle jag bli förbannad om jag var på en poesifestival och någon satte upp en stor TV-skärm som visade fotboll ... Fast det kanske inte är samma sak?


Efter poesiuppläsningen fick jag lön för mödan. Jag såg 3 band: Siouxsie Sioux, N.Y. Dolls (i alla fall resterna av detta glampunkrock-band) och Morrisey.

NY DIKT "How losing ten pounds can make you feel better" AV LOU ICE FINNS ATT LÄSA PÅ MYSPACE - KLICKA HÄR!


Kommentarer
Postat av: Svinto

Att utsättas för sånt man inte är van vid eller väntar sig tycker jag alltid är bra! Det kvittar vad det är!



Sedan håller jag verkligen med om att poesin behöver komma ut till andra än alla poeter som själva skriver.

2008-07-06 @ 14:14:40
URL: http://svintosara.blogg.se/
Postat av: annalivet

Jag håller helt med föregående skrivare! Tack för dikten. Ett litet vardagsdrama. Jag bara undrar vad som hände med sedeln? Kramkram

2008-07-06 @ 20:17:46
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: Sandra Lang

Jag var på Hultsfredsfestivalen sommaren 2001. Jag gick runt där i solgasset och var rätt trött. Plötsligt såg jag nåt som gjorde mig väldigt intresserad, men jag trodde inte mina ögon först. Sen gick jag närmare och insåg att på en liten mobil scen stod Per Hagman och läste ur en av sina böcker. Jag sögs dit och stod och lyssnade på honom. Det var så skönt att få sig nåt annat till livs än all evinnerlig musik. Nu kanske jag var mer mottaglig än många andra festivalbesökare till författaruppläsningar på det här viset, men jag tror absolut inte att någon har något emot att musik avbryts av lite poesiuppläsning lite då och då. Det är nog snarare rätt sköna avbrott.



Och jag tycker givetvis att det är jättebra gjort av dig att göra uppläsningar i såna sammanhang där folk inte väntar sig det och där publiken inte är helt och hållet inriktad på en och samma sak. det är att bjuda in sig själv i andra och större rum och skapa något extra. Jag blir jätteglad av att läsa att du gjort det.

2008-07-07 @ 12:40:55
URL: http://sandralang.blogg.se/
Postat av: annalivet

En liten hälsning till dig från mig innan jag byter det svenska regnet mot solskenet i portugal. Ta hand om dig darling. Många långa kramar!

2008-07-07 @ 22:58:32
URL: http://annalivet.blogg.se/
Postat av: nilla

Jag tycker att det är bra att du utsätter dig. Det är väl mer krävande, man vet inte vad som händer. Måste kännas bra efteråt. Du får säkert en annorlunda feedback som du kan ta till sig av. kramkram

2008-07-08 @ 12:45:03
Postat av: Mattias

Poesin till folket, helt klart! (Skulle själv behöva en dos ibland :))



Och förresten, så här lite i efterhand, stort grattis till slangbellan! Kan också berätta att din bok satt på hyllan för rekommenderad läsning på stadsbiblioteket här i min del av världen. Och naturligtvis pekade jag på boken och sa 'henne känner jag' till närmsta person bredvid mig.



2008-07-11 @ 15:31:34
URL: http://mittimanuskriptet.blogspot.com
Postat av: Iamblogger

Excellent site. It was pleasant to me.

2010-09-02 @ 12:45:25
URL: http://iamblogger.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0