Ytor och fönster

Om ni tittar på bilden i tidigare inlägg: 'Från färjeläger på Koh Samui till skrivbord i Nässjö' så ser ni att skrivbordet är vänt mot väggen. Det går inget bra att skriva vid det skrivbordet. Att stirra in i väggen dödar min inspiration. De senaste fem åren har jag bara haft skrivarplatser som vätter mot fönster. Jag behöver ytor när jag skriver så nu har jag ockuperat finrummet. (Ordspråk från Sky: 'Don't put your money in the fine room.' )


 

image73


Helst vill jag alltså skriva framför fönster, annars vid bord som är vända bort från väggen och utåt. Jag brukar även åka till min farmor i Flisby och skriva. Så här ser min skrivarhörna ut där:

image74


Elle, min nya romankaraktär ... vad händer med henne ... Hon har blivit kommenterad och kritiserad av min nya skrivargrupp onnlie: WoW. Det är mycket att tänka på. Ofta tar det månader för mig att smälta kritik, att bli motiverad att skriva om. Men jag är inte intresserad av att skriva om just nu. Jag hinner inte att gå in i de där djupa tankarna. Om jag skriver så fortsätter jag bara där jag är ... Vill liksom komma någonstans innan jag börjar skriva om. Spara kommentarerna och ta itu med dem när det är dags. Mitt mål är att bli klar med första delen, så som jag tänkt den, innan jul. En gång i månaden skickar jag en bit text till WoW. Med tanke på allt annat så blir det nog ganska korta textbitar. Funderar över om jag ska behålla berättelsen helt realistisk, eller om jag ska lägga in mer mystiska drag ... Är lite influerad av japanska författare just nu som Haruki Murakami och Banana Yoshimoto. Jag funderar också på om jag ska låta Elles pappa vara död och låta hennes mamma vara mindre närvarande. För det är inte hennes föräldrar historien handlar om ... Den handlar om en annan tjej egentligen: Michelle!

Men just nu känns det som att jag jobbar på kontor! Jag skriver e-mail, svarar på e-mail, ringer telefonsamtal, svarar på telefonsamtal. Skickar post, planerar möten och går på möten. Inte mycket tid för nya kreationer ... men det är ju tur att författarjobbet går i olika faser!




 


Kommentarer
Postat av: lotus

jag ska lägga ut bilder på mina skrivarplatser. jag sitter i och försig oftast in mot en vägg och skriver, men jag har mitt vackra tyg i rött och guld att tita rakt in i. alla paljetter och applikationer gör sitt.

2007-09-07 @ 10:49:37
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: SvintoSara

Fan vad bra den är, har sträckläst hela morgonen! Strax klar, du är bäst. Bered dig på att ge ut nästa bok på Norstedtys hötrrö :o)

2007-09-08 @ 15:58:11
Postat av: annalivet

intressant att få se dina olika skrivarvråar. så snart jag landat lite ska jag läsa klart din engelska text. ser fram emot det. kramkram

2007-09-10 @ 19:40:11
URL: http://annalivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0