Identitet, kvinnliga förebilder och psykisk ohälsa

Jag märker att jag har tappat taget om romanexperimentet Elle. Att jag så smått har börjat på något nytt. Men än så länge är det bara små dammkorn som flyger omkring. Jag behöver ta tag i den riktiga skiten. Märker att jag hela tiden kommer tillbaka till samma teman: identitet, kvinnliga förebilder och psykisk ohälsa. Vad jag har svårt för är handling och action. Jag tycker att det är så himla roligt att bara skriva ner ord och meningar på papper huller om buller.

Det verkar vara en trend nu att poeter även skriver romaner. (T ex Bob Hansson, Malin Isaksson och Lotta Qvandt som alla har lyckats bra.) Kanske skulle jag göra tvärtom ... skita i strukturer och handlingar ... vara en författare som även skriver poesi. Äsch. Svammel. Det är ändå en roman jag vill leva i. Samtidigt.

Och språket och nationaliteten och kulturen är ett annat dilemma. Efter fyra år i England är jag inte beredd att ge upp engelskan och jag vill tillbaka ...

Fast för att få bli medlem i Sveriges Författarförbund och Författarcentrum måste man ha gett ut två verk på svenska. Och då vore det ju smart att skriva på svenska ... men vem fan bryr sig om förbund! Det får inte ske på bekostnad av förbundet med sig själv.

Jag kommer fortsätta att skicka halvfärdiga bitar av Elle till min feed back grupp WoW fram till jul. Om den rätta gnistan inte infunnit sig kommer Elle att dö innan nyår. Och vem som uppstår ur dammdimman kommer jag hålla hemligt. (Det är i alla fall inte Amanda ;)

Kommentarer
Postat av: lotus

Låter knepigt, det där skrivarmolnet du är i, men samtidigt spännande! Resan kan leda precis vart som helst. Och jag tror att utvecklingskrisstunder alltid är av godo för skrivandet. Det kan inte bara vara att surfa, man gnids lite också. I slutet kommer orden på nya och spännande vis. Jag tror ju på dig, för du ÄR skrivande.

Kärlek.

2007-10-10 @ 18:15:55
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: Svinto

Neeeeeeeeeeeeeeeeeej.

Men du bestämmer ju.

2007-10-10 @ 19:06:12
Postat av: storasyster

mm... identitet, kvinnliga förebilder och psykisk ohälsa... en sån snårskog och så många ord man skulle kunna skyffla ur det...
så skyffla på ... och så tänkte jag på.. att du är så ung så du hinner med både en svensk o en engelsk karriär. Lätt som en plätt! Kram baby

2007-10-11 @ 18:29:14
Postat av: Svinto

allt fungerar som det ska

2007-10-11 @ 18:33:13
Postat av: annalivet

du kämpar, du tänker. ditt skrivande lever och växer. härligt!

2007-10-11 @ 23:02:51
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Karl Hellberg

Tjaba Lollo,

Har just läst ut din bok. Gillade den men blev ibland lite illa till mods. Endast av den anledningen att det kändes som om jag tjuvtittade, likt en fluga på väggen, in i en tonårstjejs liv. Mycket bra!

Min egen bok växer fram mer och mer. Har postat ett utdrag på min nya blogg, http://karlhellberg.blogg.se, läs och tyck gärna så blir jag glad!

Lycka till med allt, vi höres säkert!

//K

2007-10-12 @ 09:11:25
URL: http://karlhellberg.blogg.se
Postat av: Svinto

du menar väl den 13e nov? för den 17e är en lördag. VAD KUL ATT DU SKA TÄVLA! eng eller sv???

2007-10-12 @ 15:08:22
Postat av: Svinto

Ja man måste nog anmäla sig. det är ju väääldigt tryck på rabarber just nu... men det är bara att gå in på www.myspace.com/poetrygangbang

tror det finns nån länk på min sida också

ella ska också läsa, ska fråga henne om hon inte också vill läsa den 13e!

2007-10-13 @ 16:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0