Boktips: Vi som aldrig sa hora

Läs Ronnie Sandahls VI SOM ALDRIG SA HORA ...

Tycker det är lite av en manlig version av Punkindustriell hårdrockare med attityd.
Det är extra kul eftersom Ronnie också har skildrat småstadslivet i Falköping, som inte är helt olikt
småstadslivet i Nässjö.

Här kommer min recension:


Äntligen! En bok som visar att det är lika jävligt att vara ung kille som det är att vara ung tjej. Sandahl har inte dragit sig för att dra upp baksidorna i ett killgäng i en småstad. Killar som hänger ihop för att de inte orkar skaffar nya kompisar. Hannes har kommit tillbaka till Falköping efter en misslyckad tid i Stockholm, Frippe ligger med Hannes gamla tjej, Kristian äter sig fetare och fetare och Stig säger ingenting.

Sandahl växlar skickligt mellan vad som händer i nuet, vad som hände i ungdomens Falköping och vad som hände i Stockholm. Händelser från förr gör sig påminda och gör killarna ofria att gå vidare. Historien upprepar sig. De är fast i samma roller och blir det någonsin bättre? Kommer de någonsin att ta sig ifrån Falköping och bli något?

Det finns en hopplös hopplöshet som gör väldigt ont. Och tjejerna känner man igen: snygga Jessica och neurotiska Wilma som spelar på känslor och beter sig som sviniga killar. Vi som aldrig sa hora är en hyllning till till de snälla killarna, till de som får ta smällarna. Man kan ju undra varför de snälla killarna inte vill ha de snälla tjejerna och tvärtom. Varför snälla inte går ihop med snälla utan måste söka sig till svinen.

Kommentarer
Postat av: annalivet

nu blir jag lite nyfiken på ronnys bok. den blev ganska sågad när den kom minns jag. har bläddrat ganska ingående i den tidigare. men nu ska jag försöka låna den på bibblan. hoppas allt är prima vännen. kramkram

2007-10-08 @ 21:56:27
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Svinto

Jag älskar Ronnie! Jag skrev ett vykort till honom direkt efter att jag läst boken. Vilken man skrev jag.

2007-10-08 @ 22:17:34
Postat av: Svinto

vilken fin bild på dig sötnos! Kan du inte maila mig den så får jag sätta den i partyboken

2007-10-08 @ 22:18:13
Postat av: lotus

Hm, får se om jag vågar mig på. Det jag hörde på debutbaren (ett kapitel) hetsade inte upp mig nämnvärt... Men man ska inte döma för fort. Kanske!

2007-10-08 @ 23:22:37
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: annalivet

just det, människan var ju där också. hur kunde jag glömma det. så fixad som han var.

2007-10-09 @ 22:11:44
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: camilla

idag har bokus lovat att de ska skicka din bok som jag beställde för typ två veckor sen. yay, hoppas paketet dyker upp snart! peppat på att läsa den länge nu känns det som. köpte en till tonårslillasystern min som jag tänkte skulle bli en sjukt bra julklapp till henne. hoppas allt är fint med dig, och kul att det verkar rulla på så bra med boken! massa roligt!

2007-10-10 @ 00:20:34
Postat av: Svinto

Kanske är inte debutbaren så bra trots allt, flera författare verkar avskräcka sina läsare! (Sveland och Sandahl iaf). De är lixom två böcker som är några av de bästa jag läst i år... Och jag som brukar vara väldigt kritisk mot alla böcker annars.

2007-10-10 @ 12:41:16
Postat av: Svinto

näst på tur är Myggor och Lejon eller vad fan heter den... elefanter??? Den damen kan man även gå och kolla på i nov här... så jag ska läsa hennes pompeiji iaf

2007-10-10 @ 12:42:08
Postat av: Svinto

kan du inte ändra tiden snart.... eller är det för att du ska veta vad det är för tid i thailand?

2007-10-10 @ 12:43:28
Postat av: lollo

Svinto: tiden är ändrad! det sägs att om man älskar någon i ett annat land så vet man alltid var klockan är där ...

Camilla: tack för att du beställt boken. jättekul. surt bara att dom var så sega på Bokus!

2007-10-10 @ 17:32:41
URL: http://livinglollo.blogg.se
Postat av: lollo

Lotus: gick tillbaka å läste ditt betyg från debutbaren och då gav du ändå Ronnie 7 av 10 och sa att du kanske skulle varit som han om du varit kille ...

2007-10-10 @ 17:36:21
URL: http://livinglollo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0