Att "gå in i" sin karaktär

Äventyrslysten. Jag tänkte att jag måste leva upp till egenskapen jag gav mig själv i karaktärschemat, så jag packade en liten väska och tog en motorcykel-taxi till Lamai.

 

När jag satt där bak på motorcykeln fick jag en idé som bländade alla mina sinnen. Jag bestämde mig för att lämna Louise Halvardsson och istället bli huvudpersonen i mitt nya bokexperiment; Elle Göransson.

 

Jag hyrde ett enkelt rum på See Breeze bungalow och berättade för alla jag mötte att jag hette Elle, var tjugoett år, född i England men uppväxt i Sverige. Jag berättade att min mamma var svensk och min pappa engelsk. Och att jag var och hälsade på min pappa som bodde i Maenam. Vidare berättade jag att min mamma och pappa skildes när jag var sex och att jag inte lärde känna min pappa förrän jag var tjugo. Folk jag pratade med på matställen och barer blev fascinerade. Och igår kväll hamnade Elle på ett skumdisco med två australienska killar ... (som var mycket trevliga och inte alls kladdiga)

 

Nu har jag lite dåligt samvete för att jag ljög för varenda kokosnöt jag träffade. Bland annat en förpensionerad engelsman som bodde på en båt, ett par amerikanska lärarinnor och de australienska killarna som var mina bungalow-grannar.

 

 

image40

 

Hemma igen i huset i Maenam har jag huvudvärk och försöker hitta tillbaka till Louise Halvardsson. Men vad gör man inte för konsten! Jag lärde verkligen lära känna Elle. Det gällde att komma på snabba svar när folk ställde frågor om bakgrund, sysselsättning etc.

 

Jag kan verkligen rekomendera detta drag till alla som skriver. Om man inte är modig nog att prata med främlingar kan man boka in en fika med en kompis och låtsas att man är sin karaktär och be kompisen agera som om det är första gången man träffas. Nu var det ju lätt för mig att bli min karaktär efter som vi har samma kön och är någolunda jämnåriga. Sara som skriver om en man kan ju gömma håret under en keps och tona ner sminket. Lotta, som skriver om en 81-årig dam kan ju alltid sätta på sig en grå peruk och blommig klänning ..!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gå in på min blogg och rösta gärna =)

2007-06-23 @ 10:15:02
URL: http://agapi.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Haha! Gillade ditt tilltag! Och förresten.. Hur många är det inte som velat vara någon annan än sig själv, om så bara för en minut?

2007-06-23 @ 13:07:50
Postat av: Ellinor

Glömde säga... GLAD MIDSOMMAR!!!!! Även om du inte fått fira med sill, potatis, nubbe, jordgubbar och ett lynnigt svenskt sommarväder så hoppas jag att du fick en riktigt trevlig midsommarafton! Kramar

2007-06-23 @ 13:10:51
Postat av: annalivet

tack för tipset vännen. jag har faktiskt gjort nånting liknande själv för länge sen, men det kan jag skriva om i brevet. har fått brev av dig idag, men kom precis hem så det ligger på kudden och väntar på mig. pusspuss

2007-06-25 @ 23:36:06
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: lotus

haha! ja, jag ska definitivt wallraffa som deborah. jag ska passa på här på gotland när jag ändå är här, för lyckas jag inte så kan jag i alla fall gå som en galen stockholmare! du må tro att jag får skrivet här bland raukar och får!

2007-06-26 @ 11:15:42
Postat av: Klara

Hej tjejen! et var inte igår. Jag träffade Stefan på Biopalatset i förra veckan och vi pratade om dig. Han sa att det var så roligt, hur bra det gått för dig och så. Att det är påväg. Det är stort. Hoppas du har det bra. Kramar Klara

2007-06-26 @ 19:58:25
URL: http://myrmark.blogg.se
Postat av: Mattias

Fantastisk historia! Hatten av, verkligen! Skulle nog inte själv ha tillräckligt med is i magen för att lära känna mina egna karaktärer så grundligt, men det måste ha varit riktigt givande.
Ett annat knep för oss med lite mindre mod, är att helt enkelt tänka sig mängder med olika situationer och föreställa sig hur ens karaktär skulle hanterat dessa.

2007-06-27 @ 17:09:33
URL: http://stand-up-blogedy.blogspot.com
Postat av: svinto

jag gjorde nåt sådant i fucking swallow, men det kan vara "farligt" också om man blir påkommen! snygg bild!

2007-06-28 @ 02:48:21
Postat av: svinto

(som jag blev)
eller jag kände mig dum som ljög så jag skulle "komma clean" inte sååå bra

2007-06-28 @ 02:50:24
Postat av: lotus

hej och hå. du har fortfarande inte fått mitt brev alltså? jag får skriva ett nytt då.... kramar!

2007-06-29 @ 20:56:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0