Känna karaktär genom katt

image47


Inspirerad av en övning från Kom igång och skriv på temat Mitt liv som katt började jag fundera över hur karaktärerna i mitt experiment skulle reagera på en katt som strök runt på gatorna i deras kvarter.

 

En av karaktärerna skulle lugnt och sansat sätta sig på huk och låta katten komma fram och nosa, en annan skulle lyfta upp katten och gulla med den som en bebis, en tredje skulle rusa förbi utan att se den ... En fjärde skulle sparka på den, en femte skulle klappa den med lugna bestämda tag och en sjätte skulle killa den under hakan.

 

Tänk er själva ... hur man behandlar en katt kan säga ganska mycket om ens personlighet!

 

(Om man inte känner personen man skriver om är det lätt att man blir lat och låter sin karaktär behandla katten såsom man själv hade gjort ... Det är också lathet att bara slänga in en katt i handlingen när inspirationen tryter och låta en karaktär klappa den utan att tänka på hur och varför!)



p.s. Katten på bilden är Simba som var Sky's (och min) katt i tre år. Nu bor han hos ny pappa i London d.s.

Kommentarer
Postat av: annalivet

jag skulle nonchalera katten. min allergi har stoppat mig från att lära känna en enda katt hittills i livet. så för mig är de mystiska väsen som får mina ögon att rödna och näsan att svullna. vad säger det om min karaktär?

2007-07-17 @ 13:56:04
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Sara

Söta fina Simbakissen :o) Blev han frisk i benet sedan?
Vad ska du göra idag?
Kram kram!!!

2007-07-17 @ 15:30:49
URL: http://at.min.rumpa.nu
Postat av: Farmor

Det var ju en söt katt.

2007-07-17 @ 16:57:41
Postat av: lotus

jag har fått en fin tavla av en vän idag. en fin flicka som jag ska spika upp på väggen imorgon. men jag vill också berätta: jag spikar upp dig på väggen varje dag. du inspirerar mig tusenfalt! fina du!!!

2007-07-18 @ 00:25:43
URL: http://www.kreckla.blogg.se
Postat av: Ellinor

Eftersom jag inte är författare har jag aldrig ens funderat på hur ni gör för att frambringa alla de ord och meningar som tillslut blir en berättelse om en eller flera människor. Att det finns så mycket eftertanke i allt vad karaktärerna gör, nyanser som jag själv enbart tar för givna, tycker jag är oerhört intressant att ha i åtanke. Så när jag nu tar upp min deckare eller roman nästa gång så ska jag tänka på det slit som författaren bakom boken har åstadkommit. Ett hårt arbete för att jag ska få en så inspirerande läsning som möjligt! Sköt om dig vännen!

2007-07-18 @ 12:25:46
Postat av: lollo

Annalivet: synnerligen intressant med allergi hos en karaktär ... eftersom det är OFRIVILLIGT avståndstagande ... Sara: ja, Simba blev frisk i benet . han är ute och fångar möss ... Och tack för alla andra kommentarer också. Kramar och kärlek till alla!

2007-07-18 @ 13:30:17
URL: http://livinglollo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0