Att GÅ igenom sin bok

image45

 

På den här vägen GÅR jag igenom mitt nya experiment. Hur ska det börja, hur ska det sluta och vad ska hända där emellan? Varför vill jag ha med vissa händelser, är de viktiga för handlingen eller är det bara egogrejer? Vad behöver jag skriva mer om, vad borde jag radera?

 

En kort uppdatering

 

*efter att ha läst igenom de 100 sidorna med anteckningar

började jag skriva berättelsen från början

*gick så fort att jag skulle ha blivit diskvalificerad från ett gångmästerskap,

vips hade jag skrivit 100 sidor igen!

*nu har jag alltså en slarvigt sammanhängande text

med många korta kapitel och feta rubriker

*rubrikerna är egentligen bara där som stöd,

träd att luta sig mot på vägen.

*har gjort en noggrann planering över vad som ska hända i varje kapitel

konflikter och reaktioner på konflikter

*nu ska jag börja om från början, skriva sakta och lägga till detaljer

 

Vägen i mitt huvud är dock inte lika rak som vägen på bilden.

Tankar man tänker när man promenerar är inte alltid lätta att omvandla till text ...

Jag känner mig lika frustrerad som Nick Cave:

 

Now I'm down on my hands and knees
And it's so fucking hot!
Someone cries, "What are you looking for?"
I scream, "The plot, the plot!"

 


Kommentarer
Postat av: Muss

Jag lyssnade på en svensk författare på Tv som numera bor i Paris, hon hade exakt samma upplägg som du när hon skriver. Först bara "häver" hon ut sina tankar, men sedan är hon oerhört kritisk till vad hon har skrivit och ändrar och ändrar. Hon tyckte kanske att hon var lite för hård mot sig själv ibland.

2007-07-07 @ 20:57:22
Postat av: Sara

Tjo, låter som en bra plan... Good luck din lilla författarinna!

2007-07-08 @ 00:14:00
Postat av: Anonym

åh, vad duktig du är fina du!
nu ska JAG sätta mig och skriva själv!
kramar
ps. har mejlat nimrodfolket. han trodde inte att det skulle vara några problem alls att hyra stället om du skulle vilja det. han skulle kolla med de andra, så nu vet du det! ds.

2007-07-08 @ 16:55:13
Postat av: annalivet

jag blir helt och hållet impad. är så nyfiken på vad experimentet handlar om. liknar det "punkind..."?
kramkram

2007-07-08 @ 19:31:30
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: Daniel

Spara alla anteckningar. Om du bli världsberömd så kan du släppa böcker med bara anteckningarna, eller iaf delar av dem!

2007-07-09 @ 12:32:07
URL: http://stevemckagan.blogspot.com
Postat av: SARA

Boktips till alla: "Bitterfittan". Mycket läsvärd!!!

2007-07-09 @ 23:00:09
Postat av: annalivet

hej vännen! har mailat till novellförslagsstrykningar till dig ikväll.
jag blev besviken på bitterfittan. hörde läsning ur den på debutbaren, och den verkade både bitter och självgod, men jag ska ta till mig saras tips.

2007-07-10 @ 00:42:00
URL: http://annalivet.blogg.se
Postat av: lollo

vad experimentet handlar om är hemligt än så länge ... men precis som i PIHMA skriver jag en hel del om identitet ... fast om PIHMA var min punkiga roman så kommer detta experiment bli mer av en gotisk roman ... ska kolla in Bitterfittan. Är också nyfiken på "vi som aldrig sa hora"

2007-07-10 @ 08:48:53
URL: http://livinglollo.blogg.se
Postat av: Sara

ja den ska jag köpa när/om den kommer på pocket... eller kanske ska låna den direkt istället. jaa... läste precis ut "sen tar vi berlin" även den läsvärd!
synd att bitterfittan verkade så bitter anna! jag kan nog förstå känslan, men jag gillade den ändå" :o)
hade varit kul astt höra författaren läsa själv ur boken men kanske var det lika bra att jag inte gjorde det :o)
tjo!
förresten Loi huvudpersonerna i Sen tar vi Berlin heter Lou och Sarah...coolt va. fast de är kära och de är ju inte vi.

2007-07-10 @ 11:46:34
Postat av: Knutronja

This is my first time visiting this site and I found it very informational as a whole. I am so delighted in finding your website!

2009-07-28 @ 08:16:37
URL: http://knutronja.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0