Mellan tanke och uttryck ...

Angående planerat skrivande eller tvångsskrivande (motsatsen till att bara skriva på inspiration) så använder jag även den där timman till att få ner de där idéerna som krälar i mitt huvud. Ofta är jag, utan block och penna, på någon obekväm plats (jobbet/cykeln/affären), när jag känner mig inspirerad att skriva och sen när jag kommer hem försvinner den där lusten... Men om jag tvingar mig själv att sätta mig ner, så kommer det tillbaka, det jag tänkte på (på jobbet/cykeln/i affären)... även om det kanske har gått flera veckor. Alltså jag tvingar mig själv att börjar utveckla en idé.

"Between thought and expression lies a life time" - The Velvet Underground

Hur som helst... en idé som jag har släpat på sen i oktober börjar ta form. En novell om att bli berörd. På engelska. Ska bli kul att se om det blir något.

Igår var jag på ett battle mellan rappare och poeter. Högt i tak och nästan lite hofull stämning. Men poeterna behöll sin heder och dissade rapparnas "motherfucker" och "cunt". Ibland när jag ser andra framträda är det enda jag längtar efter att gå hem och skriva själv. (Speciellt när jag känner att det blir för mycket smilfinkar och att allt handlar om att skaffa kontakter, kontakter... Visserligen har jag lyckats skaffa så mycket kontakter att jag blev insläppt som gäst, trots att det var utsålt....  Haha. Nä, men ärligt talat så hatar jag när folk kommer fram och hejar bara för att man är rätt person just då, men nästa dag om man har en risig frisyr eller fel information kan det hända att man blir man ignorerad...)

Förläggaren har skrivit och redigerat texten som ska stå på baksidan av boken. Här är första meningen: "Varje generation måste göra det – och på sitt sätt. Den inre resan för att bryta sig loss."

Kommentarer
Postat av: Sara

Aaah spännade! Resten en hemlis än så länge eller?

2007-01-18 @ 23:32:15
Postat av: Sara

Jag menade med novellen innan...

Jag tror jag fungerar som dig när det gäller inspiration och "tvångskrivande" man har ju hela tiden tankar på gång men sedan krävs det lite arbete för att få ner dem på papper. jag vet inte om det är någon skillnad om man skriver prosa eller poesi men jag för min del skulle nog göra på samma vis om jag skrev poesi. sedan är det ju även så att ibland flyter allt som det ska andra dagar blir man inte nöjd med nåt, det kan ju bero både på att man inte är inspirerad eller att man inte har tillräcklig självkänsla den dagen... det är klurigt det hela :oD

2007-01-19 @ 13:03:56
Postat av: annalivet

battlet lät väldigt spännande. det var inte länge sen jag såg filmen "8 mile", men ett battle mellan poeter och hip hopare lät ju snäppet vassare. den hotfulla stämningen lät trist. undrar vad det beror på. kanske hör den till fenomenet? används för att kicka igång battlet liksom.

kontakter ska man vara rädd om, men ibland känns det lite falskt och äckligt.

apropå tvång så håller jag på att tvinga fram en liten dikt i detta nu.

kramkram

2007-01-19 @ 15:48:22
Postat av: lotus

tack för utvecklingen av skrivandet - en timme om dagen. jag ska börja. jag ska också skriva så. tack för det!!!!

2007-01-21 @ 16:48:27
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: Askvilde

Very good guestbook. Interesting!

2008-12-19 @ 20:34:52
URL: http://askvilde.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0