Fredrik Lindström blev abstrakt poesi

En gång fick jag en bok av Sara som jag inte tyckte om: "Vad gör alla superokända människor hela dagarna" av Fredrik Lindström.  (Enligt min åsikt för banala historier med för mycket generalisering utan äkta känsla.)

I alla fall ikväll tog jag med boken till min lokala skrivargrupp "Poets Cornered"  (som träffas varje tisdag och skriver korta övningar och delar med sig av nyproducerade dikter och utbyter feed-back)
Eftersom vem som helst är välkommen att "leda" kvällen, bestämde jag att det var min tur...
Jag rev ut sidor ur boken och delade ut till och var och en som sedan fick översätta från svenska till engelska några meningar var och liksom gissa vad det betydde (med hjälp av de inte alltför fula illustrationerna)
Riktigt roligt!!! Blev till och med lite fin abstrakt poesi av det hela...

För oss svenskar kanske vi skulle ta oss an en bok på estländska och försöka översätta...

p.s. förlåt att jag tog sönder boken d.s.

Kommentarer
Postat av: lotus

superbra idé. jag tror att jag vill göra en sån grupp jag med. träffas över en kaffe och sedan läsa. eller träffas över ett glas vin. läsa, göra några övningar osv.
ps. jag och kristian har fått lägenhet, en ateljélägenhet!!
wow.

2007-01-24 @ 10:10:12
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: Sara

Tja! Tur att den där bajsboken kom till användning! Jag skäms ibland över vad jag har skickat för böcker till dig... Men några verkar ju ha kommit till användning i alla fall. Vad var det för bok du läste av Hemingway som du snackade om? Var den bra?

Jag saknar dig också Loi, men jag kan komma till Thailand en gång i månaden så kan vi ha slöa dagar...hihihi!

2007-01-24 @ 11:12:35
Postat av: annalivet

på skrivarakademin fick vi allihopa i läxa att översätta en shakespeare-sonett från engelska till svenska. jag kan lova att det var lika många versioner som poeter. intressant. tack för ditt tips. jag har sparat det.

2007-01-24 @ 21:14:27
Postat av: Loi

Sara: boken jag läste av Hemmingway var "Fiesta - and the sun also rises" Kommer inte ihåg var den heter på svenska... "solen har sin gång" typ... Så dålig att den blir bra, och att man ändå önskar att man kunde ha skrivit den själv.. verkar så enkel.

2007-01-26 @ 00:26:47
URL: http://livinglollo.blogg.se
Postat av: SvintoSara

Tack för tipset, ska kolla på bibblan. Glad är jag även att diktdelen fungerade som jag ville att den skulle, men vill gärna ha mycket kommentarer på hur jag förbättrar just det eftersom jag inte skriver så mycket dikter... Många kramar SARA

2007-01-26 @ 11:54:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0