Good girls go to heaven

Good girls go to heaven

On the weekends we caught
the train to the big city
known as Jerusalem of Sweden

We pressed the child button on the ticket machine
we were eighteen but didn't look it
dressed in everyhing our parents hated
safety pins, chains and too much black

Home-made vodka in plastic bottles
holding our breath when the conductor passed

Arriving on the platform
the air was blessed and the big lake
smelt of holy water

The way to the pub was one long cat walk

And that lane was our toilet
our alcohol-diluted piss
washed the cobbled stones

We were the small town girls
who shared everything
from tampons to fag ends
that we found in the gutter

We fought each other
and kissed each other
pretended to be
from Finland or Russia

In the pub we occupied the juke box
loaded it with coins
that were meant to be spent on pizza

We danced between the tables
to Sheena is a punk rocker
and sang along in a made-up accent

In the Ladies we re-filled ourselves with vodka
and made phone calls to the local rock star

Always missed the last train and the night bus
bur our Dads cared too much
How they put up with us in the backseat
discussing snogging and piercings
I don't know.


(en dikt av mig, eftersom anna bad att få läsa nåt in English;) jag skriver och framför dikter på engelska som ett avbrott eller en kontrast till romanskrivandet på svenska. mest för skojs skull, som en hobby. i alla fall hoppas jag att det ska fortsätta att bara vara ROLIGT. romanskrivandet innebär lika mycket ångest som glädje!)

Kommentarer
Postat av: lotus

ett lägerbarn sa idag till mig att det känns så svårt att skriva, men att var det inte svårt så skulle hon inte vilja fortsätta heller. skriva är som ett sätt att leva sade jag. det är inte bara lätt hela tiden och tur är väl det, för annars blev man inte utmanad alls! att skriva annat vid sidan om är min strategi. ge något annat LIV också.

2006-10-31 @ 16:30:45
URL: http://kreckla.blogg.se
Postat av: Sam

finfint. särskilt att i dont know kom på en egen rad. hihi...vi håller på med poesi på min kurs nu... lite jobbigt. vi ska översätta en dikt från engelska faktiskt... kan skicka den till dig, kska bara leta upp den.


mycket fin dikt darling... såklart :o) vilka ord du kan!

2006-10-31 @ 17:01:33
Postat av: Sam

en fråga bara...n u när jag (ofrivilligt) är inte på poesi...

hur har du tänkt med radbrytningarna?

läser en bok där de tjatar om radbrytningar tills man avlider

2006-10-31 @ 18:16:50
Postat av: Sam

inte INTE utan INNE

2006-10-31 @ 18:17:01
Postat av: annalivet

såg dikten först nu. dikten kändes självklar och satte sig som en smäck. häftigt att du har så många words... det där med radbryt är ett gissel, jag håller med sam (sara?). men ibland kan de göra hela skillnaden.

2006-11-01 @ 21:26:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0