Fråga 3: Vilka traditioner firar du?

Kan man fira fredagen den 13? Hur många badar i havet på juldagen? De mest intressanta traditionerna är de som man hittar på själv enligt min åsikt. Inte många av de personer jag bodde hos hade sina egna traditioner, men det är svårt att definiera vad en tradition är. Många människor har ritualer som de inte ens är medvetna om själva, men en ritual är nödvändigtvis inte en tradition, det kan vara en slags övning man gör.

En del personer nämnde att de tittar på ett visst TV-program en viss dag eller att de äter god mat på fredagar, men jag skulle kalla det en vana, inte en tradition. Fast det var svårt att inte inkludera den engelska Sunday roast eftersom så många nämnde just söndagssteken, antingen hemma eller på krogen. Jag har försökt att gruppera svaren i popularitetsordning.          

Traditioner som folk i Sverige firar

Jul (“vi skriver alltid rim på julklapparna”, “granris på köksgolvet”, “vi öppnar ett paket i taget, ingen får öppna förrän alla har fått”, “det har blivit en grej att överträffa förra årets veganska julbord, visa köttisarna att jag kan minsann göra ännu godare mat än dem”)

Lucia

Midsommar (“Nubbe och sill är ett måste för mig om jag var utomlands skulle jag se till att ta det med mig”)

Kräftskiva

Nyår

Påsk

Går till graven på Alla helgons dag

Fredagen den 13(”då kan man ha otur utan att det är nåt problem, om det händer nåt dumt kan man tänka att det är fredagen den 13, det är en ursäkt liksom”)

Min bröllopsdag

Panacotta på årsdagar och Alla hjärtans dag

Tältar på stranden på sommaren. Åker till Öland en gång om året med familjen och gör alltid vissa saker. Sov över på altanen när barnen var små för att fira att det var semester 

Vilka traditioner folk i England firar

Jul (“vare sig man vill det eller inte”, “när vi träffas vid jul samlar mamma ihop alla för att skåla i champagne, det är mer formellt än vad jag önskar att det var”)

Nyår (“pappa skjuter med kanonen så högt att fönstret går sönder”)

Sommar- och vintersolståndet. Beltane, hedniska grejer, firar skiften i årstiderna (”Jag brukade åka till Stonehenge som en hednisk semester.” ”Vi markerade vintersolståndet genom att skicka iväg en kinesisk lykta på stranden”)

Äta Sunday roast (“Jag är väldigt engelsk på det viset, till den grad att det irriterar min partner, men jag vill inte äta något annat än Sunday roast på en söndag”)

Pannkaksdagen (“Jag firar det nödvändigtvis inte på Pannkaksdagen. Förut associerades det med tiden innan fastan, man lade alla rester i en pannkaka, så att man inte skulle bli frestad att äta rester när fastan började, men jag gör det inte av den anledningen.”)

Halloween

Påsk

Burn’s night (man firar den skotska poetens födelsedag med mat och dryck och dikt)

Bonfire night (firas i november med stora brasor till minnet av dagen då Guy Fawkes höll på att bränna upp parlamentet)

Alla hjärtans dag

Mors dag

Åker till stranden på the Summer Bank Holiday (allmän helgdag i augusti)

Min födelsedag (“På min födelsedag får jag göra vad jag vill. Jag har aldrig jobbat på min födelsedag, jag skulle inte lyfta ett finger”)

Bad i havet på juldagen (allmän Brighton-tradition)

Min helgondag (Polsk tradition)

St Patrick’s day (Irländska nationaldagen)

 

Mina tankar: Jag föredrar Sommarsolståndet

Alla jag bodde hos firade jul på ett eller annat sätt. Även om en del var väldigt motsträviga blev de ändå bjudna till något slags julbord under julhelgen. Till och med folk från andra religiösa bakgrunder blev indragna i julhetsen. Jag har bloggat om skillnaden mellan engelsk och svensk jul här.

Påsk betyder bara ett par dagars ledigt för de flesta. Pannkaksdagen är betydligt populärare i England än i Sverige.

Engelska personer verkar mer intresserade av hedniska ritualer än vad svenskar är, men det säger inte så mycket eftersom Midsommar, traditionellt en hednisk högtid, är lika helig som julen för svenska människor. Och att en majoritet av de engelska människorna som jag bodde hos bor i hippiestaden Brighton förklarar också intresset för Sommar- och Vintersolståndet.

När jag växte upp gillade jag aldrig Midsommar för att jag tyckte att det var jobbigt att försöka hitta en fest och folk blev bara för fulla och högljudda. Så efter alla år i England föredrar jag att fira Sommarsolståndet och göra något mer spirituellt som att meditera även om jag gärna tar ett glas vin också. Förra året, eftersom jag var i Sverige, tvingade jag min familj att fira Vintersolståndet genom att gå ut i skogen när det var mörkt och dricka glögg. 

Bästa & Sämsta

En tradition som kommer från min familj är att när vi är på semester eller träffas vid olika högtider samlas vi alltid vid slutet av dagen och delar vårt sämsta och bästa ögonblick med dagen. Något jag förde med mig till alla personer jag bodde hos under Svenglish-projektet.

Sämsta idag: att jag tyckte att mamma och pappa och Broder Daniel var tråkiga som tittade på TV när jag hellre ville prata

Bästa idag: att min broder fick mig att skratta åt en påse med gamla kassettband som jag hade bett honom gå igenom

Den här studien är inte på något sätt vetenskaplig, svaren är baserade på intervjuer med femton personer i England och femton personer i Sverige, i åldrarna 22-59 år. Håll utkik efter nästa fråga: Vad har svenskar för intryck av England och vad har engelsmän för intryck av Sverige?


FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE

 

Stonehengebilden är min egen, midsommarstången och pannkakan kommer från:photo credit: <a href="http://www.flickr.com/photos/dahlstroms/7418337612/">Håkan Dahlström</a> via <a href="http://photopin.com">photopin</a> <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/">cc</a>photo credit: <a href="http://www.flickr.com/photos/your_teacher/105944231/">Lynne Hand</a> via <a href="http://photopin.com">photopin</a> <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/">cc</a>


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0