Flashbacks

Uppdatering: Mitt nya romanprojekt

Jag jobbar mycket med vad som hände innan sidan 1

Har gjort följande övningar från The Weekend Novelist Re-drafts the novel:

Skriv i 5 mintuer om vad

1. din huvudperson gjorde 1 timma innan vi träffar henne/honom på sidan 1

2. din huvudperson gjorde 1 vecka innan vi träffar henne/honom på sidan 1

3. din huvudperson gjorde 1 år innan vi träffar henne/honom på sidan 1

4. vad din huvudperson gjorde 5 år innan vi träffar henne/honom på sidan 1

Jag provade denna övning på min huvudperson Natalie ...
Jag kan avslöja att ...
1 timma innan var hon på en flygplats
1 vecka innan började hon packa med stora störningar från hennes lillasyster
1 år innan satt hon i skolan och planerade kvällens supande med Angel från England
5 år innan var hon på släktkalas där hennes lillasyster var i blickfånget

Eftersom jag redan kände Natalie ganska bra provade jag denna övning på två andra karaktärer.
Jag har kommit fram till att jag har 3 huvudpersoner som är viktigast för handlingen,
även om det är Natalie som berättar historian i första person presens.
(yes samma stil som Punkindustriell hårdrockare med attityd är skriven i)

Problemet är att Angel har en massa massa bakgrund som måste komma fram
saker som hände i hennes förflutna som Natalie inte vet om
kanske detta kan avslöjas i brev från Angel till Natalie?

I PIHMA använde jag flashback i små korta anteckningar som jag kallade för Hål.
Jag undrar om jag behöver använda mig av en liknande teknik här.
Men jag känner inte för att skriva om Natalies barndom (skulle bli för lik Amandas barndom)
det är mer Angels historia som jag är nyfiken på!

Så där. Nu har jag visst avslöjat två karaktärer. Natalie och Angel. Nej tre förresten. Natalies syster.

Sommarsolstånd vid Stonehenge - istället för midsommar - istället för workshop





Jag hade bokat in mig på en skrivar-workshop i lördags som hette "Making your own luck", men den blev inställd. I sista minuten följde jag och Sky med Hare Krishnas till Stonehenge för att fira sommarsolståndet. (Natten mellan fredag och lördag. Enda gången på året allmänheten får gå fram till stenarna och ta på dem.) Detta spontana infall inspirerade mig till att både leva och skriva. Dessutom kostade det mig bara en tredjedel av vad workshopen skulle ha kostat ;=)

Bakom blommiga gardiner



I torsdags följde jag  Nillas råd och stängde in mig i min blommighet
och stängde ut hantverkarna som stökade och bökade utanför fönstret

Jag satt dock inte vid skrivbordet
jag låg i sängen som ni kan skymta i vänstra hörnet
Jag låg där mellan 10 och halv 5
och fick mycket skrivet

En hel del hemligheter uppdagades vad det gäller intrigerna
i min nya roman
många hjälpsamma övningar i boken The weekend novelists re-drafts the novel
En övning går ut på att man ska fortsätta skriva på följande mening
"Lover A meets Lover B when ..." i en halvtimma
I alla romaner finns det någon slags kärlekshistoria begravd
så man byter ut "A" och "B" mot två av sina karaktärer och så får man se vad som händer ...
(Det hände mycket när jag gjorde dena övning!)

Jag är tacksam över att jag fann lite ro till slut
men ibland måste man åka bort för att skriva
Författarcoachen har varit på skriv-retreat i Älvdalen
och
Svinto är i Paris för att skriva klart sin roman!
(Mycket spännande tips på hennes blogg för alla som vill dra till La France!)

Glad midsommar!
I nästa inlägg kommer jag bjuda på en bild från Stonehenge.

Saknar stillheten ...



Ibland saknar jag "mitt" söderum/skrivrum hos farmor i Flisby.
Det har alltid funnits där som en trygghet
en plats att kunna åka till ifall allting skiter sig

Nu finns inte den platsen mer
farmor är borta (åtminstone på den här planeten, i det här livet)
huset har nya invånare

Den här veckan har jag verkligen kämpat
med skrivro
hantverkare utanför fönstret
som borrar sönder min hjärna

Men bara att titta på fotot ovan
kan hjälpa mig att hitta tillbaka
till någon slags stillhet

Det känns som jag hittar tillbaka
till ett Flisby
som finns inuti

Jag vill lära mig att skapa
trots oljud och oväsen
måsten och krav

Att tänka på farmor
är motsatsen till stress

Att säga fuck you
när jobbet ringer på en söndag
tänka att livet är mer än så.

Samtal med mina karaktärer och böcker om (om-)skrivande

Jag läste en gång en tidningsartikel om frågor man bör ställa sina karaktärer:

1. Vem är du?

2. Var är du?

3. Var kommer du ifrån?

4. Vart du är på väg?

Den senaste veckan har jag "samtalat med mina karaktärer"
(inte helt olikt en chat via nätet fast jag skriver i ett Word-dokument)
och svaren jag fått är mycket intressanta!
Måste vara mitt undermedvetna som jobbar :=)

Har även läst böcker om skrivande. (Personligen tror jag det är viktigt att man inte läser för många såna böcker. Det kan hända att man blir blockerad. Bättre att man tar tid att välja rätt bok när man känner sig fastlåst.)
En viktig grej jag snappade upp är att man ofta slänger in för många karaktärer i handlingen.
Man måste fråga: Var har du för anledning att existera i den här historien?
I verkliga livet är det hundratals, kanske tusentals personer som passerar revy utan att det behöver betyda något.
(fast personligen tror jag att varje litet möte påverkar på ett eller annat sätt)
I en roman måste alla personer ha en mening. Det måste alltid finnas ett VARFÖR de dyker upp på en speciell plats, VARFÖR de säger något eller gör något.

Jag har även inhandlat en bok som ska hjälpa mig på traven. På 17 helger (eller 17 x2 dagar eftersom jag jobbar oregelbundna tider och dagar) ska jag vara färdig med omskrivningsprocessen om jag följer bokens upplägg.

När jag skrev om PIHMA följde jag denna bok:

Ny dikt om min syn på tvåsamhet

image147

Det finns en ny dikt av mig a.k.a. Lou Ice att läsa på Myspace. KLICKA HÄR
(Klicka sen på "Same roof - different ceiling" som du hittar under "Lou Ice's latest blog entries")

Tack till Sky som hjälpt mig med ny design!

RSS 2.0