Fråga 4a: Vad har folk i England för intryck av Sverige?

Från Agnetha Fältskog till Lisbet Salander ...
Fem av de femton människor jag bodde hos i England hade varit i Sverige, men även de som aldrig varit i Sverige hade träffat på en hel del svenskar i England och skaffat sig intryck genom dem. 

 "Jag grupperar det bland de nordiska länderna. Jag vet var det ligger, men jag skulle inte kunna rita landets form. Nu råkar jag veta hur den svenska flaggan ser ut bara för att England spelade mot Sverige i fotboll. "

"Jag gillar språket. Jag skulle nog identifiera svenska om det talades. "

"Svenskarna är skötsamma, väldigt lugna, artiga. De blir glada när de gör saker utöver det vanliga. De är intelligenta. De flesta är blonda, det är det första som poppar upp i mitt huvud. "

"Alla svenska människor jag har träffat är väldigt olika."

"Sverige är väldigt annorlunda politiskt, humanistiskt, liberalt."

"Jag antar att det är ett tråkigt ställe, men jag baserar det inte på något. Folk säger att det är precis som England, men jag har ingen lust att åka dit. Det finns blonda, attraktiva människor ... Björn Borg, blonda bombnedslag, det är den exponerade bilden jag växte upp med. "

"Det är ett effektivt ställe - bättre än här. De gör allt rätt. Ett bra land, men jag associerar bra med att vara tråkig. Effektivare än England, men inte lika extremt som Schweiz. "

"Ganska organiserade, renare, massor av snö, skog, vacker natur, Kvinnorätt, mer jämlikhet, progressiva, fördomsfria, kanske lite mer spända. "

"Jag känner mig väldigt okunnig, det har att göra med att bo i England, man lär sig inte mycket om andra länder, det gör mig verkligen förbannad. Jag ser stereotyper efter att ha sett Ingmar Bergman-filmer. Mamma fick mig att läsa Selma Lagerlöf, jag fick jag en känsla av de vackra skogarna. "

"IKEA, härligt rent liv, möbler, bra design. Lingondricka, fisk med dillsås. "

”Välordnat, rent, organiserat. Mjuka människor. Ingen känsla av fara, nästan obebott, ingen var ute på gatorna i Stockholm. Stora städer är normalt smutsiga och livliga, det var väldigt rent, inget skräp. Jag förväntade mig inte folk skulle ta bort klotter på parkbänkar. "

"De är alla långa och blonda. Skandinavien ... vi grupperar alla dessa länder tillsammans. Jag hade vänner från Finland och Norge.”

”Tysk effektivitet. Dysterhet, hög självmordsstatistik. Vackra landskap, kallt vad det gäller väder. För dyrt att åka dit. Företagsledare som sitter tillsammans i bastun. På ytan är det utopi, men det finns ett mörkt korrupt hjärta i den svenska drömmen ... "

"Bra musik, bra band. Cardigans. Det första landet som fattade grejen med indiemusik utanför Storbritannien. "

"Jag var i Göteborg en gång på en kompis bröllop. Jag slogs av arkitekturen, allting såg ut som IKEA. Folk var ganska trevliga, men ganska strikta. Antingen är de helt straighta eller så är de svartrockare. Alkohol är jättedyrt. Folk på krogen var trevliga. Folk har sommarstugor och åker skridskor. Det är inget högljutt land. Engelsmännen blev fulla, men svenskarna var ganska återhållsamma. De uppskattar det fina med livet, de njuter av maten, naturen, utrymmet, sina trädgårdar. Jag var imponerad av maten. Jag åt renkött och drack vodka.”

"Vackert, men tråkigt. Jag gillar hur språket låter. "

"De hade ett stor imperium, som Storbritannien, men de har anpassat sig bättre."

"De har ett rykte att vara smått organiserade."

"De är sexuellt frigjorda, de sitter nakna i bastun."

"Jag vet ingenting om Sverige. Det finns fyra eller fem svenskar i området, de verkar väldigt trevliga, men jag vet inget alls ... Det snöar, det finns träd, IKEA, choklad ... Nej, förresten, det är Schweiz. "

"Mitt första intryck när jag var ute och reste var att svenskarna och kanadensarna förstod britterna. De har en liknande humor, tycker att samma saker är roliga. "

"Det finns mycket traditioner i Sverige, det har alltid fascinerat mig. Lucia och julsånger vid jul, semlor. Tårtor på födelsedagarna”

"Rent, gatorna är tomma, man ser aldrig en trafikstockning."

"Svenskarna gillar att behaga även när de inte lyckas med det."

"Svenskar är ganska seriösa människor, vänliga men ganska allvarliga och ganska traditionella."

"Jag har ett bra intryck av Sverige, man hör en massa bra saker om det, även om det är höga skatter tar man hand om folk. Det finns gratis barnomsorg."

"När det snöar stannar inte hela landet."

"Människor är mer socialt inriktade, organiserade, sofistikerade, kulturella."

"De är mycket vänliga, mycket trevliga, artiga, men de verkar lite ovana vid att pussas på kinden."

"Om man nämner ordet Sverige skulle ABBA poppa upp. Man ser stereotyper i tidningar och på film. Folk är otroligt vackra, blonda med blå ögon. Men nu har man visat en hel del av den mörka sidan av Sverige med filmer som Män som hatar kvinnor, det är inte längre den blonda sjungande stereotypen. "

Den här studien är inte på något sätt vetenskaplig, svaren på just den här frågan är baserade på intervjuer med femton personer i England, i åldrarna 25-59 år. Nästa fråga: Vad har människor i Sverige för intryck av England?

FOR MORE INFO (IN ENGLISH) PLEASE CLICK HERE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0